Zájem o produkty značky Apple nepolevuje, ba právě naopak. Americký gigant trhá jeden rekord za druhým a naposledy znovu dokázal pobláznit davy svých příznivců představením nových modelů svých smartphonů. Na ně přitom stále čekají desítky tisíc zákazníků, protože prvotní zásoby se bleskurychle vyprodaly a Apple je nestíhá vyrábět. Kolik ale vlastně takového nového iPhonu stojí?
Špičkové technologie? Spíše spičková marže
Úspěch Applu je pochopitelně postaven na objemu prodaných přístrojů, ale nejen na tom. Jde o společnost, která si na vysoce konkurenčním trhu se spotřební elektronikou říká o zdaleka nejvyšší marže. Když se podíváte na cenovky nových telefonů iPhone 12 nebo iPhone 12 Pro, máte pocit, že dostáváte naprosto špičkové technologie s velkým náskokem oproti konkurenci. I to je část kouzla Applu – cenově je exkluzivní. Když se ale blíže podíváte na to, kolik výroba jednotlivých kusů skutečně stojí, budete zřejmě překvapeni.
Už tradičně se na skutečnou hodnotu nových iPhonů podívali experti ze společnosti Formalhaut Techno Solutions (FTS). Ti nové modely rozebrali na ty nejmenších součástky a vyčíslili co nejpřesněji jejich hodnotu.
Pokud tak Apple v obchodech prodává iPhone 12 za 24 990 Kč a iPhone 12 Pro za 29 990 Kč, znamená to, že na každém výrobku vydělává značnou sumu. Podle FTS je totiž tyto telefony možné poskládat z dostupných komponent za 8200 Kč, respektive 8900 Kč. To znamená, že prodejní cena je trojnásobná oproti výrobní. To je ve světě mobilních telefonů věc nevídaná. Ostatní výrobci si o takových maržích mohou nechat leda tak zdát.
Vysoká cena k Applu patří
Zajímavé také je, že výrobní cena obou modelů se liší jen minimálně, ale ta prodejní už o poznání více. Zkrátka, když chce někdo ten nejlepší dostupný model, jakkoliv je vylepšený spíše jen kosmeticky, musí zaplatit ještě pořádný balík navíc.
Pochopitelně platí, že jde stále jen o odhad, ale odhad velmi kvalifikovaný. Vzhledem k sériové výrobě může být výsledná produkční cena pro Apple ještě nižší.
Zákazníci Applu ale vysoké ceny platí rádi. Zkrátka to k tomu tak nějak patří a vytváří to iluzi prémiovosti. Z odkazu Steva Jobse jsou potom nadšení především akcionáři, kteří každý rok sledují, jak cena akcií Applu trhá nové rekordy.
Foto: Unsplash