Nejprve ano, pak ne, pak asi ano. Tak by se dal popsat vývoj názoru na podporu letecké společnosti Smartwings z hlediska vlády. Bohužel se zdá, že nad racionálními argumenty, proč do problematických aerolinek nepumpovat miliardy korun daňových poplatníků, převážil lobbing jejích majitelů u ministrů vlády a prezidenta republiky.
Zpožděné hladolety na jeden motor si příznivce nezískaly
Vláda totiž schválila změnu podmínek nového programu státních záruk za úvěry, který nese název Covid Plus a je určen pro společnosti s více než 250 zaměstnanci. Dosavadní podmínky z účasti vylučovaly dopravní společnosti. To se nyní mění a je poměrně jasné, proč se tak děje. Vláda Andreje Babiše dlouho hledala způsob, jak Smartwings pomoci a přitom tento nestandardní krok náležitě prodat voličům. Byl tu jeden velký problém: pověst Smartwings je mezi českými cestovateli, ale i ve světě, velmi špatná, a tak většina lidí vnímala osud aerolinek přinejmenším lhostejně, když ne rovnou se škodolibým zadostiučiněním. Smartwings prosluly zpožděnými lety, mizernými službami a nedodržováním bezpečnostních předpisů, když loni jejich letoun přeletěl půl Evropy na jeden motor, i když měl co nejrychleji přistát.
Odborníci se shodovali, že Smartwings nepatří ke strategické infrastruktuře státu, což majitelé naznačovali, byť měli v ruce vlastně pouze ten argument, že každé léto vozí Čechy k moři. Ačkoliv se to nezdá, vybudovat nové aerolinky není zase takový problém. Letadla se totiž dnes ve většině případů nekupují, ale pouze pronajímají. Na trhu je také velké množství pilotů a posádek, což je s trochou nadsázky vše, co pro leteckou společnost potřebujete. Pokud by tak Smartwings zkrachovaly, je v podstatě jisté, že by je nahradil někdo jiný, ať už nový nebo stávající dopravce.
Čtěte také: Proč by stát neměl zachraňovat Smartwings? Je to nekonečná díra na prostředky daňových poplatníků
Propouštění už se rozjíždí
Smartwings možná zkrachují i tak, ale ještě předtím zkusí přežít z prostředků daňových poplatníků. Původně žádaly o záruku na úvěr ve výši dvou miliard korun, pak své nároky poněkud redukovaly na 900 milionů. Podle podmínek Covid Plus ale mohou zažádat právě až o ty dvě miliardy. Jedinou podmínkou je, aby na to kývla některá z bank, což vzhledem ke konexím majitelů firmy nebude tak obtížné.
Navíc se zdá, že Smartwings nebudou muset dodržet ani podmínky, které ministr dopravy Karel Havlíček deklaroval jako nutné pro poskytnutí cílené pomoci této firmě. Šlo o přejmenování na ČSA a příslib, že nebude propouštět. Je otázkou, jak to dopadne s přejmenováním, ale podle nových informací se rozjíždí masivní propouštění, které by se mělo týkat až 600 zaměstnanců.
Je otázkou, proč své firmě nepůjčí sami majitelé, pokud jí tak věří. Smartwings z poloviny vlastní čínský CITIC a z druhé poloviny skupina miliardářů, jejichž souhrnné jmění podle magazínu Forbes dosahuje dvaceti miliard korun.
Foto: Freepik