Německo zavedlo kontroly na své hranici směrem k České republice. Oproti očekávání se netýkají pouze osobního transportu, ale také nákladní dopravy, což vzbudilo obrovskou vlnu nevole na straně dopravců, ale i v Evropské unii, která v minulých měsících deklarovala, že zaručí bezproblémovou dopravu zboží. To je však nyní kvůli německým kontrolám v troskách.
Německá vláda rozhodla o tom, že i řidiči kamionů se při vjezdu do země musí prokázat negativním testem. Mnozí z nich však už byli na cestě a žádné osvědčení neměli. Teď se proto musí zařadit do řady u testovacího centra v Rozvadově. Teprve s certifikátem o negativním testu budou vpuštěni do Německa. Na hranicích se v důsledku tohoto opatření tvoří několikakilometrové fronty a podle dopravců dochází k mnohahodinovým zpožděním v dodávkách. To se přitom může ještě zhoršit.
Podle ředitele politické sekce Mezinárodní unie silniční dopravy Matthiase Madgeho mohou podobné kontroly vést k úplnému rozpadu dodavatelských řetězců. “Velké části našeho hospodářského systému závisí na neustálém pohybu zboží. A právě teď jsou zasaženy jedny z nejdůležitějších cest v Evropě: severo-jižní osa přes Brenner s více než 10 tisíci kamiony a východo-západní osa přes Českou republiku s 25 tisíci kamiony denně,” uvedl pro server deníku Der Spiegel Matthias Madge. “To může zničit dodavatelské řetězce a položit celé továrny – nejen v automobilovém sektoru. Může se také stát, že v supermarketech nebudou dostupné některé produkty.“
Podle předáka dopravní unie se situace rychle může vymknout z rukou. Pokud lidé zjistí, že váznou dodávky některého zboží, mohou se ho vrhnout skupovat tak, jak jsme to viděli na začátku epidemie. Zároveň může rychle vystřelit jeho cena, takže bude pro někoho nedostupné. Matthias Madge proto považuje tato opatření za nebezpečnou hru s ohněm, která se může rychle vymknout kontrole, například když začnou hranice recipročně uzavírat další státy.
Madge považuje současná nařízení německé vlády za nesmyslná. Dopravci prý velmi kontrolují zdraví svých řidičů a dbají na dodržování přísných opatření. Ostatně, řidiči jsou v kabině vozu sami a jednotlivými zeměmi pouze projíždějí. Pro okolí tak představují naprosto minimální hrozbu. Naopak teď, když čekají v dlouhých frontách na testy, se mohou spíše nakazit.
Foto: Shutterstock