Spolu s tím, jak roste pravděpodobnost, že se Pirátská strana chopí po říjnových parlamentních volbách vlády, narůstá také zájem o to, jaké má vlastně s Českou republikou záměry. Ukazuje se přitom, že mnozí Piráty podporují spíše ze vzdorů vůči současné vládě, než aby skutečně znali jejich program.
Mnohé tak v minulých týdnech překvapili informace od hlavních představitelů Pirátů, které se obvykle nesou v duchu výraznější zdaňování občanů a především podnikatelů. Velký rozruch vyvolala také pirátka Olga Richterová, když ke smrti Petra Kellnera lakonicky konstatovala, že peníze nejsou všechno, za což sklidila obrovskou kritiku.
Politiku Pirátů je ale možné vyčíst i z toho, jakým způsobem vládnou v krajích či na radnicích. Strana už má totiž značné množství zastupitelů, a tak své představy uplatňuje všude možně. Naposledy se tak stalo v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi. Jde o řešení bytové otázky, kterou se Piráti velmi intenzivně zajímají. V tomto případě ale jinak, než by si většina lidí představovala. Schválené Zásady pro výstavbu ve městě totiž nemají za cíl vyšší dostupnost dnes velmi drahého bydlení, ale ve skutečnosti povedou jednoznačně k jeho dalšímu zdražování.
“Včera jsme na zastupitelstvu Brandýsa-Boleslavi schválili Zásady pro výstavbu ve městě, které stanoví rámec spolupráce s developery. Nově budou muset developeři zaplatit za každou nově postavenou bytovou jednotku částku podle metrů čtverečních v rozmezí 130 – 260 000 Kč,” uvedl na svém facebookovém profilu zastupitel Brandýsa Patrick Zandl.
Pro developery, kteří budou chtít v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi stavět nové byty, to znamená velké náklady navíc, které téměř jistě přenesou na zájemce o byty. Například bytový záměr do velikosti 50 metrů čtverečních podlahové plochy znamená odvod finančního příspěvku ve výši 130 000 Kč do obecní kasy. Byt větší než 80 metrů čtverečních potom představuje příspěvek ve výši 260 tisíc korun. Pokud navíc developer nezrealizuje dostatečné množství parkovacích stání pro daný projekt, bude muset hradit 200 tisíc korun za každé chybějící parkovací místo.
V rámci Brandýsa nad Labem to povede k výraznému zdražení bytů. Například teď je v nabídce byt o velikosti 31 metrů čtverečních za cenu 3 090 000 Kč. Pokud by byl součástí novostavby, na kterou se vztahují nové zásady, stál by o dalších 130 tisíc korun více. Dá se přitom očekávat, že novinka zvedne cenovou hladinu plošně, tedy i u bytů, které se prodávají ve starších domech.
Piráti ve Staré Boleslavi to zdůvodňují potřebou budování infrastruktury, která s každým dalším člověkem ve městě narůstá. “Město má s každým obyvatelem náklad. Když jich do dvacetitisícového města přibudou desítky ročně, není problém a město to vstřebá. Když se postaví sídliště typu Sedmikráskov a najednou přibude 1000 obyvatel a stovky aut, je to problém. Je potřeba zvýšit kapacitu silnic, postavit nové chodníky k sídlišti, odvádět z nich dešťovou vodu, platit za její vsakování nebo hůře posílat ji do čističky,” vysvětluje Patrick Zandl. Další náklady se pojí s budováním škol, případně zajišťováním lékařské péče.
Lidé však v diskuzi oponují tím, že od zajištění podobné péče přeci státu platí daně. Ten je potom podle jejich trvalého bydliště rozděluje i jednotlivým obcím. Nápad Pirátů řešit nedostatek prostředků v obecní kase tímto způsobem tak většina příliš nerozumí a považují ho za další způsob zdanění nemovitostí.
Pirátská strana si přitom v bydlení našla své téma. Zatím se však nezdá, že by počítala s návrhy, které by byty zlevnily a zpřístupnily lidem. Například v Praze jimi vedená koalice nepodnikla nic vůči platformě Airbnb, která už je v řadě evropských měst silně regulovaná. Naopak zvažovala, že bude kontrolovat elektroměry, aby zjistila, zda nejsou byty náhodou zbytečně nevyužívané.
Foto: Shutterstock