Stále více se začíná ukazovat pochybný obchodní model českého prodejce letenek Kiwi.com. Zatímco dříve se v souvislosti s touto firmou zejména v českých médiích používaly superlativy a byl zmiňován jedinečný systém rezervace letenek, jednotlivé aerolinky teď samy nasvěcují, že to zase takový zázrak není. Jde spíše o vykrádání jejich rezervačních systémů bez svolení.
Proti praktikám Kiwi.com se ohradila další světově významná letecká společnost, a to nizozemská KLM. “Ohrožují pověst vysoké kvality našich služeb,” uvedla pro deník E15 mluvčí společnosti Marjan Rozemeijerová. “Poslali jsme do Kiwi.com dopis, ve kterém je žádáme, aby respektovali naše přání a požadavek, že nechceme, aby prodávali klientům naše letenky.“
Podle společnosti KLM nemá Kiwi.com oprávnění prodávat její letenky, přesto tak ale činí, a to prostřednictvím nejrůznějších fíglů. Mluvčí KLM dále uvádí, že cestující často ani netuší, co si kupují a na jaké služby mají v rámci letenky nárok. Největším problémem je prodej navazujících letů a postup při refundacích. Ten je přitom velmi často kritizován i zákazníky Kiwi.com. Jak se ukázalo, zákazníci se využitím služeb této společnosti vzdávají práva na refundace od aerolinek, kdy by jim za zpoždění či zrušení letu náležela náhradní letenka či refundace plus až 600 EUR. Tuto částku za ně však zinkasuje Kiwi.com, které jim následně vrátí maximálně cenu letenky, a to ještě s mnohaměsíčním zpožděním.
Podle Rozemaijerové je problémem i samotný proces refundace letů. Aerolinka sice pošle refundaci na účet Kiwi.com, jenže tam se na několik měsíců zasekne, jak se ukázalo zejména loni v důsledku hromadného rušení letů. V médiích tehdy vystupoval šéf Kiwi.com Oliver Dlouhý, který tvrdil, že refundace trvá tak dlouho kvůli samotným aerolinkám, které peníze zpět neposlaly. Taková slova jsou pochopitelně pro velké letecké společnosti reputační problém, obzvlášť když nejsou pravdivá.
Proti praktikám se v posledních dnech ohradilo hned několik velkých leteckých společností. Kromě KLM to je Ryanair, Southwest Airlines či Aeroflot. Všechny žádají jediné: aby Kiwi.com přestalo prodávat jejich letenky, protože jim to přidělává jen problémy.
Problematické praktiky Kiwi.com popsala také mluvčí Aeroflotu. “Zůstávaly nám hromady cestujících Rusů v Dubaji, protože jim Kiwi.com prodalo za mírně nižší cenu letenky. Ale ve chvíli, kdy chtěli letět, tak jsme je nepřijímali, protože neměli letenku Dubaj–Moskva, ale Dubaj–Moskva–Stockholm – a na toto směrování musejí mít v pase vízum do EU, což neměli. Místo toho, abychom obrazně řečeno prodali sto lidem letenky za tisíc eur Dubaj–Moskva, tak Kiwi je prodává za 900 eur, čímž způsobí, že přijdeme stokrát o sto eur a k tomu nám ještě prodanými letenkami zablokuje místa do Stockholmu,” uvedla Zuzana Přibylová, podle které Aeroflot s českým prodejcem letenek ukončil spolupráci, ale firma jeho letenky stále pokoutně skupuje prostřednictvím jiných platebních karet.
Kiwi.com se přitom podařilo v rámci covidové pomoci získat státní záruku za úvěr ve výši 1,2 miliardy korun. Krátce před epidemií získal v prodejci letenek podíl americký fond General Atlantic, který za něj zaplatil několik miliard korun. Nejvíce na prodeji vydělal investor Jiří Hlavenka, který si odnesl přibližně 1,5 miliardy korun. Zakladatel firmy Oliver Dlouhý si svůj podíl ponechal. Čtěte více: Stát se zaručil za úvěr ve výši 1,2 miliardy přeprodejci letenek, který nevrací peníze svým zákazníkům
Foto: Shutterstock
https://forbes.cz/nejlepsi-investice-v-historii-ceska-jak-jiri-hlavenka-udelal-z-600-tisic-korun-15-miliardy/
Ano jsou to megapodvodnici. Za zrušené lety at z té nebo z té strany se neobtěžuj vracet peníze. Pan Oliver Dlouhý je lump.!!!!!
Evidentně jsou to podvodníci a kradou data ze systémů aerolinek.
Pokud aerolinky nechtějí aby kiwi jejich letenky prodávalo, tak snad stačí aby jim neumožnili krást data z jejich systémů? Nebo to snad nemohou udělat?
Je to věc bezpečnosti jejich dat?