
Bohužel již několik let platí, že Česká republika patří mezi nejdražší země v celé Evropě, pokud jde o ceny potravin. O nich se nedá říct nic jiného než to, že se tu utrhly doslova ze řetězu. Vůbec nijak nesouvisejí s náklady obchodních řetězců na jejich pořízení a už vůbec nereflektují celkovou cenovou hladinu v zemi a zejména potom příjmy obyvatel.
Všechno se to potvrdilo
V tuzemsku působící řetězce se zkrátka rozhodly, že Čechy pořádně odrbou. Děje se tak prostřednictvím marží, které jsou nastaveny nebývale vysoko. Rozhodně podstatně výše než třeba v Polsku nebo v Německu. Zejména srovnání s druhou zmiňovanou zemí je skutečně zarážející. Působí tu totiž právě hlavně německé řetězce, které na domácím trhu působí s mnohem nižší marží, a to navzdory tomu, že tamní kupní síla je mnohem vyšší.
Jak upozornil server Novinky.cz, hospodaření velkých řetězců v České republice a v Německu se velmi výrazně liší. Asi nejvíce je to znát na působení Lidlu a Kauflandu, které patří stejnému majiteli, a to společnosti Schwarz Gruppe.
Je přitom zajímavé, že tyto dva řetězce byly v minulosti vnímány jako spíše ty levnější, ovšem v poslední době také výrazně navýšily své ceny, a to v podstatě na úroveň konkurence. Že nakoupíte v Lidlu levněji než jinde, to už dnes zkrátka neplatí.
Zatímco u sousedů je to stále platné. Třeba Kaufland má v Německu marži 1,9 %, což je u rychloobrátkového řetězce poměrně normální, jakkoliv se to zdá být jako nízké číslo. Z obrovského obratu zkrátka i tak dokáže vydolovat docela slušný zisk.

Dříve to nebylo jasné
Jenže v České republice má Kaufland marži takřka 4 %. Důvodem je především to, že zde operuje s nižšími náklady a potraviny prodává dráže.
U Lidlu je to pak ještě patrnější. Tento řetězec dokázal svou marži v Česku vyšponovat na nebývalých 6,3 %. Dosáhl toho svou efektivitou, jejíž výhody tu však dále nepřenáší na zákazníky, zatímco v Německu ano. Tam má totiž marži jen 2,7 %.
“Jsem ráda, že to konečně vyšlo najevo a někdo takové srovnání udělal. Teď je naprosto jasné, kdo tu vysoké ceny potravin způsobil. A je na čase s tím začít něco dělat,” říká pro server Mix24.cz paní Kamila z Berouna.
Čtěte také: Obchodní řetězce už neví, jak vás rozzuřit. Nově budete platit poplatek 300 Kč, abyste si mohli nakoupit
Ne všude si přitom vysoké ceny v obchodech nechávají líbit. Například v Chorvatsku začali zákazníci supermarkety, které se pokusily o podobný krok jako v Česku, jednoduše bojkotovat.
Foto: Shutterstock