
Jak to tak vypadá, na obchodní řetězce v České republice nefunguje vůbec nic. Přestože už se do celé záležitosti s vysokými cenami a manipulativními praktikami v případě cenových akcí vložila Česká obchodní inspekce, reálně se neděje vůbec nic.
Není to dobré
Skvěle je to vidět na obchodním řetězci Albert, který je v případě nejrůznějších podivných slev doslova premiantem. Byl to právě on, který má na krku soudní rozhodnutí o tom, že se snažil zákazníky klamat výší slevy v případě kávy. Uváděl totiž, že kilogramová káva Tchibo za 399 Kč je po 44% slevě. Jak se ale ukázalo, ve skutečnosti v předchozích třiceti dnech prodával stejnou kávu dokonce za 379 Kč.
Ukazuje se však, že tyto kontroly celou situaci ještě zhoršily. Řetězce se totiž nechtějí vzdát marketingu skrze slevy, a tak se na to připravují dopředu. Například před Vánoci tak celou Českou republiku obletěly cenovky kolekcí, a opět to bylo v Albertu. Ten je prodával klidně za 600 korun.
A to jen proto, aby na ně později mohl dát 50% a vyšší slevu. To se také skutečně stalo a ve finále se kolekce prodávala za cenu někde kolem dvou stovek.

Co to zase udělali?
Teď se nám blíž pro změnu Velikonoce a máme to tady zase. Jeden ze zákazníků vyfotil a na sociálních sítích zveřejnil, jak Albert prodává plato s 30 vejci za 199 Kč. “Albert a jeho manipulace s cenami. Ještě minulý týden to bylo lehce přes 100 Kč,” uvedl k tomu zákazník Jakub.
Je tu tedy situace, kdy se vejce prodávala za stovku, ovšem náhle byla zdražena na dvojnásobek. “Vsadím se, že týden před Velikonoci to bude podstatně nižší,” naráží zákazník na pravděpodobný chystaný trik.
Nejvíce na tom tratí pochopitelně ti zákazníci, kteří si vejce chtějí koupit teď. Musí totiž zkousnout uměle navýšenou a zbytečně vysokou cenu. Takto hrozivě slevové akce deformují celý trh a je snad již naprosto očividné, že České republice nic dobrého nepřinášejí, ba právě naopak.
Nelze se pak divit lidem, kteří si plato vajec koupí, aniž by se koukali na cenu, jelikož očekávají od obchodu solidní jednání. Až na kase zjistí, že je řetězec na několika položkách takto oškubal. Stále častěji potom dochází k tomu, že někteří jedinci tam zboží jednoduše nechají a odcházejí pryč.
Foto: Shutterstock