Evropská unie už se nechce spoléhat na zodpovědnost občanů v dodržování limitů alkoholu v krvi, který je například v České republice nulový, ale v řadě zemí určitá tolerance stále přetrvává. V blízké budoucnosti by každopádně skutečnost, zda člověk požil před jízdou alkohol a neměl by tak řídit, mělo hodnotit samotné vozidlo. Cílem je pochopitelně zamezit nehodám, které lidé spáchají pod vlivem alkoholu.
Zatím jen příprava
Evropská unie tak vydala regulaci, která od července 2022 zavádí ve všech nově vyrobených vozech povinnost standardizovaného rozhraní, které usnadní pozdější montáž alkoholových imobilizérů v motorových vozidlech. To znamená, že od příštího roku se takzvané “alkozámky” ještě nebudou do vozů přímo instalovat. Ale už i nově vyrobená auta mají být na jejich instalace připravena, což znamená, že se schyluje k definitivnímu zavedení.
Jak si to představit? Podobně, jako kdysi automobilky v těch nejlevnějších vozech vytvářely přípravu na autorádio, které nebylo k dispozici z výroby, ale člověk si ho musel dokoupit a na dané místo doinstalovat. V případě alkoholových imobilizérů však půjde zřejmě o výrazně méně viditelný prvek. Není tak třeba se obávat pokaženého designu interiéru vozidla.
Nic nového pod sluncem, ale auta to prodraží
A jak by měly alkoholové imobilizéry fungovat? Nejde o nic složitého. Ve skutečnosti to vypadá jako poněkud zastaralý systém. Řidič nenastartuje auto do chvíle, než dýchne do zabudovaného alkoholtesteru. Pakliže ten odhalí přítomnost alkoholu v dechu, vůz se nenastartuje.
Ve skutečnosti nejde o žádnou velkou novinku. Například automobilka Volvo nabízí tento prvek v rámci nadstandardní výbavy už od roku 2007. Příliš ale nepřekvapí, že si za něj téměř nikdo nepřiplácí. Tuto technologii také dobře znají profesionální řidiči v řadě evropských zemí.
V případě povinných alkoholových imobilizérů pro všechna vozidla jde o další krok v bezpečnostních opatřeních, která Evropská unie klade na automobilky působící na jejím trhu. Tato stále náročnější bezpečnostní, ale i emisní regulace však vede k tomu, že auta neustále zdražují.
Je přitom otázkou, nakolik budou alkozámky ve vozech účinné. Jistě se najdou prostředky, jak je snadno obejít. Nabízí se třeba nechat do detektoru dýchnout někoho jiného.
Foto: Shutterstock
EU vymýšlí 3,14čoviny ne k vůli bezpečnosti nebo k vůli ekologii, ale aby individuální dopravu auty udělala nedostupnou pro chudší obyvatele. Proto se snaží nová auta zdražit a stará zakázat. Chce zkrátka vytlačit chudinu s levnými auty s klasickým pohonem z přeplněných silnic a dálnic. To víte, boháči, různí dopravci a hlavně korporace jejichž kamiony převážejí zboží po celé EU tam a zpět si již dlouho stěžují na přeplněnost silnic a dálnic v EU, která jim způsobuje obrovské ztráty. Chtějí mít evropské silnice a dálnice jen pro sebe. Jinak, všimli jste si jak potichu odsud zmizel článek, který Babiše obviňoval, že uplatil státního zástupce Šarocha, který měl na starost kauzu Čapí hnízdo?
To se zase někdo napakuje… Blbost na entou…
Já nepiju a budu si připlácet za alkozámek. To by taky v Africe na rovníku měli mít v autech povinně sněhový řetězy. Co na tom, že tam sníh není a nebude….
No a co? Dýchne náhodný kolemjdoucí nebo pumpa na kolo.
Zrovna jsem si říkal, vozit v autě nějaký měch nebo něco co bude do alkotesteru hnát vzduch větráčkem. Kdo bude chtít, auto si nastartuje i pod vlivem.
EU nařídila,a to je co?kdo uteče z toho proněmeckého spolku možná přežije,možná je už pozdě,jsem rád ,že jsem už stařec,ale co moje vnoučata?
Vzal jste mi to z pusy. Souhlas.
Odejít z této žumpy je asi to nejlepší řešení.
Tak to už pro vás,mí ožralí kamarádi do hospody nepřijedu,:))
Bral bych to pro takové, co byli někdy s alkoholem za volantem přistiženi, ale nikdy ne pro všechny!
Vše se dá bez potíží vyřadit,překlemovat,odstavit!! Poradil jsem si s horšíma věcma,než je tahle kundovina a mohu jezdit nalitej,jak baron !!!
A co mě může zabránit něčím zalepit čidlo,které ten alkohol snímá?
Dnes,kdy existují různé mikrofolie,které ani nejsou téměř viditelné
nebude žádný problém to zařízení vyřadit z provozu.Jediným problémem pak bude vyšší cena vozidla díky tomuto nesmyslu.