Největší internetový obchod Alza se rozhodl na své zákazníky přenést poplatky za platbu kartou, které mu účtují banky a karetní asociace. U tak velkého obchodníka jde o výjimečný krok. S podobným zpoplatněním se lze setkat spíše v menších obchodech nebo třeba hotelech a penzionech, které nemají vyjednané speciální podmínky, což se však u takového gigantu, jakým Alza je, dá očekávat.
Zákazníci naštvaně odcházejí
Zpoplatnění karetních transakcí se aktuálně týká nejvíce firemních zákazníků, o čemž informovaly Hospodářské noviny. Ty reportují případy naštvaných zákazníků, kteří se po této zkušenosti rozhodli odejít ke konkurenci. Jeden z nich uvedl, že u Alzy každoročně nakupoval počítače a elektroniku za desítky tisíc. Jakmile však zjistil, že je za věrnost odměněn tím, že musí platit ještě za standardní platbu kartou, rozhodl se své peníze utrácet jinde.
Podle finančního ředitele Alzy Jiřího Ponrta jsou důvodem zavedení poplatků především vysoké poplatky, které žádají karetní asociace (Visa a Mastercard) a banky coby vydavatelé karet v případě firemních karet. “Chceme, aby se tomuto tématu kartové asociace a vydavatelé platebních karet aktivně věnovali a nastavili stejné podmínky jako při využití běžných karet, proto jsme se pro tento na první pohled nepopulární krok rozhodli,” uvedl Jiří Ponrt pro HN. De facto tak potvrdil, že si Alza vzala své zákazníky jako rukojmí, aby se jí lépe vyjednávaly podmínky s asociacemi a bankami. Výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán však pochybuje o tom, že by takovýto krok vedl k regulaci poplatků.
Poplatek i za platbu soukromou kartou
Pravdou ale je, že se poplatky za karetní transakce netýkají pouze firemních zákazníků, ale v případě určitých karet a kombinací na ně u Alzy může narazit i zákazník jako soukromá osoba. Autorovi tohoto článku byl poplatek rovněž naúčtován poté, co do platební brány zadal svou soukromou kartu vydanou na jeho jméno. Kartu však Alza vyhodnotila jako businessovou a navrhla poplatek ve výši 1,93 %, tedy přibližně 110 Kč (viz foto). Po vyzkoušení této karty v jiných obchodech nebyl nikde takový poplatek vyžadován.
Je otázkou, zda má Alza podobné praktiky zapotřebí. Nyní se zdá, že tímto krokem od sebe odláká velkou část (nejen) firemních zákazníků, a to v době, kdy běží kampaň Alza pro firmy, v níž ty samé zákazníky naopak láká. Nejde přitom o první kontroverzi tohoto obchodu. V minulosti se například řešilo automatické přidávání souvisejícího zboží do košíku, kde ho zákazníci často přehlédli a nakonec i zaplatili. Neustále se pak diskutují slevové akce obchodu, kdy bylo několikrát dokázáno, že nejde o reálné, nýbrž fingované slevy. V Maďarsku dostala Alza za tyto praktiky pokutu ve výši 67 milionů korun. Dodejme, že Alza.cz je největším českým eshopem a její obrat v loňském roce činil 29,3 miliardy korun.
Foto: Alza.cz