V dnešní nelehké době je výběr ojetého vozu ještě těžší než kdy dříve. Týká se to hlavně finančních možností většiny našich spoluobčanů. Lidé tak jsou nuceni nahlížet do kategorií levnějších a starších vozů. To s sebou samozřejmě nese i jistá rizika. Dnes se spolu proto zaměříme na auta, která bude v zájmu vlastního zdraví lepší obejít obloukem. Jejich crashtesty totiž dopadly naprosto katastrofálně.
Nissan Navara – 2.generace
Ačkoliv vnímáme japonské značky vozidel více méně pozitivně, druhá generace ikonické Navary hrubě pohořela. Během zkušebních nárazů se ukázalo, že podlaha vozidla se při nárazu posunula až o 20 centimetrů, což znamenalo závažné poškození dolních končetin. Další problém jsou airbagy, které na náraz reagovaly s velkou prodlevou a díky tomu figurína spolujezdce ukázala závažná poranění krční páteře, která nejsou slučitelná se životem.
Alfa Romeo 156
Mezi omladinou stále hojně provozovaná a donekonečna vyvařovaná a opravovaná ojetina je skutečnou plechovou rakví na čtyřech kolech. Během čelního nárazu v 64 km/h se vozidlo naprosto zdeformovalo a rozmačkalo posádku. Ukázalo se, že deformační zóny nefungují dobře a auto má až neuvěřitelně měkkou karoserii, která se po nárazu zmačkala jako papír.
Jeep Compass
Ani relativně oblíbený Compass nedopadl při testech v roce 2012 úplně nejlépe a odnesl si pouhé 2 hvězdičky a odešel s velkou ostudou. Byla mu vyčítána hlavně mizerná ochrana chodců díky příliš bytelným nárazníkům a tuhé kapotě. Nejhorší čísla ukázala čidla při kontaktu se sloupem, kdy i v případě přítomnosti bočního airbagu mohlo dojít k závažným poraněním hrudníku a krční páteře.
Ford Ranger (2008)
Ani druhá americká ikona zkušební komisaře příliš nepřesvědčila. Slavný Ford Ranger dostal v roce 2008 jen 2 hvězdy díky mizerné ochraně dospělých cestujících. Během nárazu se zbortil A sloupek a pedály posunuly o těžko uvěřitelných 40 centimetrů. Řidič by tak mohl utrpět vážná poranění dolních končetin a hrudníku.
Obecně je velmi vhodné se před nákupem ojetiny informovat o výsledcích crashtestů. Bourá se každou chvíli a nakonec i nepatrnost v bezpečnostním systému vozidla může znamenat rozdíl ve výsledku případné nehody.
Foto: Shutterstock, zdroj: Caranddriver, iihs, driving