Pohled na jízdu osobními vozidly se velmi rychle mění. V Evropě to přitom stále více vypadá, že to dopadne způsobem, který si přeje opravdu málokdo. A to tak, že vlastní auto bude mít mnohem méně lidí než dnes. Natožpak aby měla nějaká domácnost dvě či dokonce tři vozidla. Jak se ukazuje, zákaz spalovacích motorů byl pouze začátek a přechod na elektromobilitu bude další fází.
Takhle to nepůjde
Už teď nicméně odborníci varují, že je prakticky nemožné, aby po kontinentu jezdilo podobné množství elektrovozidel jako dnes jezdí aut se spalovacím motorem. Jednoduše proto, že infrastruktura k tomu potřebná se takřka nedá vybudovat, ať už jde o prostor nebo třeba jen zátěž sítě. Těžko si představit, že všichni lidé na sídlištích přijedou po práci domů a ze svých oken si vytáhnou elektrické kabely a začnou dobíjet. Ostatně, už dnes třeba v Německu omezují možnost nabíjení vozů, když je síť přetížena. A to je tam elektroaut stále relativně malé množství.
Pokud je vám třeba kolem 30 nebo 40 let, možná si říkáte, že už to nějak doklepete tak, že si v roce 2035 koupíte poslední vůz se spalovacím motorem a ten dojezdíte. Jenže i tomuto modelu se, zdá se, bude chtít Evropská unie zabránit.
V roce 2027 začnou platit emisní povolenky dokonce na pohonné hmoty. Podle prvotních propočtů by to mohlo znamenat, že v první fázi podraží až o 10 Kč oproti současnému stavu. A potom už bude jen na rozhodnutí těch nahoře, jakou zátěž pro řidiče vozů na fosilní paliva zvolí. Pakliže je budou chtít dostat zcela ze silnic, není nic jednoduššího než tyto povolenky zdražovat.
Nesmyslné normy
Útok jde potom i z další strany, jak teď upozornilo německé ministerstvo dopravy. To muselo do EU dokonce napsat dopis, že unijní plány na aplikaci aktuálních emisních norem na stará vozidla vyrobená před rokem 2017 je naprostý nesmysl a mohlo by to vést k tomu, že se v Evropě postaví desítky milionů vozidel mimo provoz, jelikož tyto limity nesplní, jak upozornil server Tagesschau.
A pokud se vrátíme k elektromobilům, které jsou dnes preferovaným způsobem osobní dopravy, je třeba vidět skutečnost, že tato vozidla jsou pro běžné spotřebitele poměrně drahá. Jistě, argumentuje se tím, že některá jsou k mání třeba již za 700 tisíc korun. Jenže to je malé auto, které je pro rodinu nepoužitelné. Za tyto peníze si přitom člověk mohl koupit prostorný vůz se spalovacím motorem.
Další věc je potom skutečnost, že elektromobily velmi rychle ztrácí na hodnotě. Například modely Mercedes-Benz se po roce používání prodávají klidně i za polovinu původní pořizovací ceny. To znamená jediné. Váš majetek bude hodnotově velmi rychle degradovat.
Foto: Shutterstock