V debatách o tom, co všechno je rozhodnutím vlády zavřené, poněkud zanikají menší obory, které jsou, mnohdy velmi překvapivě, dále v provozu. Jde například o autoškoly, kterým bylo usnesením vlády č. 1376 nařízeno fungovat ve všech stupních protiepidemického systému PES, který dnes sice už příliš neplatí, ale je jasné, že autoškoly byly dány naroveň integrovaného záchranného systému a nemají tak přerušovat svůj provoz za žádných okolností. Na věc upozornil na svém facebookovém profilu vědec Jaroslav Flegr, který odkazuje na dopis manželky jednoho z instruktorů autoškoly.
“Výjimku prolobovala Asociace autoškol ČR, což je spolek, která má cca 100 členů, přičemž autoškol je v ČR okolo 3000. Zástupci asociace sami výcvik nevedou, zaměstnávají mladé zaměstnance, kteří riziko neřeší,” píše ve svém dopisu manželka instruktora autoškoly. “Netuším, kdo všechno se účastnil jednání s ministrem dopravy, ale proslýchá se, že jde spíš o lobbing velkých firem, jako jsou např. ČESMAD a DEKRA. Toto jsou firmy, které potřebují, aby fungovalo profesní vzdělávání, ovšem výsledek poškodil malé, jednočlenné autoškoly, kdy instruktoři jsou staršího věku.“
Upozorňuje také na to, že nikdo z hygieny neposkytl návod, jak správně vydezinfikovat vůz mezi jednotlivými žáky. Autoškoly prý dostávají nárazové rady typu “jezděte s otevřenými okénky” nebo “hoďte se marod”. “A protože i zkušební komisaři, z nichž mnozí už nemoc prodělali, napsali dopis, ve kterém žádali zastavení zkoušek, byl udělán “ústupek”, kdy jsou nově v autě nařízené respirátory, ovšem jen v průběhu zkoušek,” uvádí manželka instruktora. Respirátory však nejsou povinné na běžné jízdy, takže se starší instruktoři musí chtě nechtě promořovat vedle svých žáků, z nichž statisticky vzato někteří musí být přenašeči koronaviru.
Mnohé autoškoly jsou tak ve zvláštní situaci. Vzhledem k extrémně rizikovému prostředí by raději svůj provoz přerušily, ale v podstatě nemohou. Jednak by porušily usnesení vlády, které se sice dá obejít tím, že instruktor na oko onemocní, ale tak zároveň přijde o příjmy, protože pro autoškoly nejsou určeny žádné kompenzace. Vždyť přeci musí jezdit.
“Pan ministr Havlíček odpovídá na naše emaily slovy: “většina chtěla jezdit a Ministerstvo zdravotnictví to schválilo, držte se”. Za nouzového stavu se postupuje podle toho, co si kdo přeje?” ptá se manželka instruktora autoškoly. Poukazuje například na lyžařské vleky, které jezdit nemohou, přestože zde lze dodržet hygienická opatření výrazně snáze než v autoškole.
Foto: Shutterstock