Mnozí před tímto vývojem varovali. Dlouho se přitom zdálo, že je to něco, co v realitě nikdy nemůže nastat. Jenže názory ve společnosti se štěpí tak dramaticky, že to zasahuje už i do korporátních sfér. Velké společnosti, mezi které patří také bankovní domy, aktuálně jedou linku, že zastávají mainstreamové názory a trendy. Ovšem zatímco dříve bylo možné se relativně v klidu vyjadřovat opačným způsobem, samozřejmě v rámci slušnosti a platných zákonů, dnes už není tak jednoduché vynést kritiku nad některými tématy.
Schytat to může každý
Reálně už byly zaznamenány případy, kdy za své názory, které byly maximálně tak provokativní, ale jednoduše neodpovídaly progresivistickým hodnotám, byli lidé vyhozeni z práce, případně jim některé společnost odmítly poskytovat své služby. To asi přežijete, pokud vás někdo odmítne obsloužit v restauraci, ovšem horší to je ve chvíli, kdy přijdete třeba o svůj bankovní účet.
V zahraniční už se bohužel objevilo několik případů, ve kterých minimálně panovalo podezření, že dotyčnému banka zrušila účet kvůli jeho názorům. Naposledy se tak stalo ve Velké Británii, kde se tohoto činu dopustila banka Coutts vůči jednomu z tamních politiků. Bizarní a přitom děsivé je, jak to celé probíhalo.
Banka dotyčnému jednoduše zrušila účet, a to bez udání důvodu. Tento se však rozhodl bránit, a jelikož jde o veřejnou osobu, dostal také náležitý prostor v médiích. Nato banka argumentovala tím, že prý účet zrušila proto, že na něm nebyl dostatečně vysoký zůstatek, jelikož šlo o banku pro movitější klientelu. Ani to si ale vyhozený klient nenechal líbit. Nakonec se skutečně provalilo, že managementu banky se nelíbily názory tohoto člověka, a tak mu zkrátka zrušila účet.
Žádný důvod se říkat nemusí
V tomto případě to ještě dobře dopadlo, protože vše skončilo omluvou banky a propuštěním šéfky dané divize, která tímto způsobem rozhodla. Představte si ale, že se to stane někomu, kdo takové dovolání nemá. Ten bude mít asi smůlu, že? Navíc jde jen o první vlaštovku, která sice ukázala, že tento postup stále není obecně přijímán, ovšem situace se vyvíjí, a co není, může velmi brzy být.
Problém spočívá v tom, že coby klienti banky nepožíváte prakticky žádné ochrany. Banka vám totiž může účet zrušit doslova kdykoliv, a to i bez udání důvodu. Zkrátka své rozhodnutí nemusí nijak odůvodnit a vám přijde pouze informace o tom, že vám vypovídá smlouvu a že máte jen určitý čas k tomu převést si vše někam jinam. Zda máte vůbec kam, to už nikoho nezajímá.
Čtěte také: Velká česká banka má pořádný problém. Češi od ní ve velkém utíkají, tohle se prostě nedělá
“Možnost vypovězení smlouvy o vedení účtu (rámcové smlouvy o poskytování platebních služeb) dává bankám zákon o platebním styku. Úprava zákona o platebním styku vychází z evropské směrnice. Přitom banka není povinna uvést důvod jejího rozhodnutí, výpovědní doba však nesmí být kratší než dva měsíce,” uvádí server Kurzy.cz. Je přitom zajímavé, že banka to může učinit, přestože každý člověk má ze zákona právo na bankovní účet. Už na tom je vidět, že tyto dvě věci jsou v přímém protikladu.
Foto: Shutterstock
Copak pokrytci v redakci, máte snad zakázáno uvést jméno toho britského politika, kterého se banka snažila šikanovat za názor? Jinak tak by to dopadlo, kdyby byla zrušena možnost platby v hotovosti a dalo se platit jen elektronickou cestou, což je dlouholetý vlhký sen vládnoucí třídy. To nesmíme dopustit.Vládci by do rukou dostali nad lidmi dole takovou moc, že všechny totalitní zřízení, které se na planetě zemi kdy objevily, byly by v porovnání s novou elektronickou diktaturou jen takovým slabým čajíčkem.
Upřímně, toto se mně stalo v roce 2009 v Komerční bance a.s., ovšem tehdá nějaká výpovědní lhůta mně udělena nebyla. Během tuším srpna 2009 o víkendu při platbě kartou v obchodě byla transakce zamítnuta. Na infolince mně nebyly schopni odpovědět. Až téměř po 2-3 týdnech a stížnostech u ombudsmana banky (ke kterému se stížnosti ani nedostaly), jsem se od ředitele jedné z poboček dozvěděl, že jsem byl nepohodlným klientem a oficiální stanovisko bylo ztráta důvěry. Veškeré finanční prostředky banka převedla na technický účet a jediné co jsem mohl, bylo peníze vybrat. Jinými slovy jakákoliv veřejná kritika, upozornění na nedostatky, podněty pro banku, atd. byly pro ně nepohodlné. Takže žádná velká novinka.