Nikdo už nemůže pochybovat o tom, že se zde vytvořilo velmi silné tažení proti vozidlům se spalovacími motory. Ostatně, došlo k bezprecedentnímu kroku, kdy se už oficiálně nebudou smět po roce 2035 vůbec prodávat. Jak se ale ukazuje, jejich reálné využití může být omezeno ještě podstatně dříve.
Přepočítali se
Cílem Evropské unie je pochopitelně to, aby “spalováků” jezdilo po silnicích co nejméně, a to co nejrychleji. Zmíněný rok je ale vzdálen ještě 11 let, přičemž se očekává, že jakmile se bude blížit, budou lidé nakupovat nová auta se spalovacími motory doslova jako diví. Spolu s těmi, které už jezdí, vznikne velká základna, která bude použitelná ještě další desítky let.
Ve střednědobé budoucnosti se tak zmíněným zákazem prakticky ničeho nedosáhne. Jenže lidé obvykle slýchají, že problém s emisemi už je nutné řešit teď. A právě to se také děje. Prostředků k tomu je totiž celá řada a většina z nich se točí kolem nějaké formy zdanění.
Běžný člověk se přitom domnívá, že cílem státu je to, aby mu zajistil pokud možno cenově dostupné základní potřeby, jako jsou energie nebo právě pohonné hmoty. Česká republika však na pokyn EU bude dělat pravý opak. Od roku 2027 tu totiž budou zavedeny emisní povolenky na pohonné hmoty.
První propočty nevypadají dobře
Podle prvních výpočtů to bude mít na cenu benzinu a nafty na čerpacích stanicích velmi dramatický dopad. “V Německu již přišli se studiemi, že se bude jednat o 75 korun za litr pohonných hmot. Dojde k rozevření nůžek mezi řidiči spalovacích aut a elektromobilů,” uvedl pro CNN Prima News ekonom Lukáš Kovanda. Celý systém emisních povolenek je přitom velmi náchylný k manipulacím, a pokud tu tedy bude určitá “poptávka” po tom, aby lidé nejezdili v autech se spalovacími motory, bude možné jednoduše docílit toho, že ceny paliv budou ještě vyšší.
“Já už vážně nerozumím ničemu. Vždyť oni jdou přímo proti obyčejným lidem. Ať mi nikdo neříká, že takové kroky jsou normální,” míní pan Josef, který každý den dojíždí do Prahy za prací ze Středočeského kraje. “Asi chtějí, abych jezdil autobusem.“
Čtěte také: Tak to ruplo. Tenhle typ aut vám brzy zakážou. Nezbude vám, než si koupit nové
Reálně se ale zdraží i hromadná doprava, jelikož pohonné hmoty budou stát více. A nejen to. Málokdo si to uvědomuje, ale velkou částku v nákladech prakticky každého zboží tvoří doprava. Opět tu tedy bude tlak na zvyšování cen potravin a dalších produktů.
Foto: Shutterstock