Dnes si spolu provedeme takový malý průzkum trhu. Zmapujeme jak rychle ztrácí různá vozidla na hodnotě v případě, že se jedná o zcela nové vozidlo. Nové vozidlo určitě není nejlepší investicí, výjimku v tomto případě tvoří zřejmě jen investiční vozy. Těmi se ale zabývat nebudeme. V průměru ztrácí nová auta za 3 roky provozu 33 % své původní hodnoty. Záleží na konkrétním vozidle, u běžných modelů není ztráta tak markantní jako u mnoha prémiových vozů. Musím přiznat, že i mě některá data vskutku překvapila.
Pořízení nového auta se stává nedosažitelným snem
Zůstává skutečností, že pořízení zcela nového vozu je pro většinu domácností naprosto nedosažitelná věc. Navíc nezanedbatelná ztráta hodnoty nového vozidla žene více lidí do autobazarů než do autosalonů. Zajímavostí je, že vozidla “druhotných značek” typu Dacia a Renault jsou odpočty od ceny během prvních tří let relativně malé (až na výjimky) Oproti tomu vozidla vyšší střední třídy od německé trojice “luxusnějších” vozidel ztrácí mnohdy i přes 50% své původní ceny.
Asi nejvíce nás bude zajímat “naše” automobilka ŠKODA. V průměru ztrácí vozidla ŠKODA v průběhu tří let od 25 % do 37 % své hodnoty. Statisticky vzato se nejlépe držel model Rapid, který odepsal v průběhu tří let jen 25 %. Oproti tomu Superb v top výbavě “Luděk a Karel” ztratil 35%, což jasně ukazuje na fakt, že v případě pořízení luxusního vozidla ztrácí majitel nejvíce peněz.
Premianti a propadáky
U Škodovky je nám tedy vše jasné, ale co ostatní vozidla? Začneme od TOP 5 průšvihářů. Největší propadák na ceně během tří let jsou vozidla Audi A5 a Mercedes-Benz třídy E se ztrátou 53 %! V závěsu mají BMW řady 51 % a Audi A6 50 %. Skupinku překvapivě uzavírá francouzský Peugeot 508 se 49 %.
Oproti tomu TOP premianti se pohybují v naprosto odlišně rovině. Je pravdou, že se jedná o vozidla, jejich cena se více přibližuje možnostem obyčejného člověka. O první příčku se dělí modely jako Suzuki Vitara, Jeep Renegade a Dacia Duster se ztrátou přívětivých 21 %. Překvapením byl pro mě Renault Captur který odepsal pouze 22 % a paří mu druhé místo. A na třetí příčce je japonská stálice v podobě Toyoty Yaris s 24 %.
Foto: Shutterstock, zdroj: Auto, MotoFocus
To naní nic překvapivého, vzhledem k tzomu že drahé vozy vyšší třídy obsahují více exkluzivních technologijí,které rychle zastarávají!!!!!!!!!