Slevy jsou v České republice hojně skloňovaným tématem. Jeden čas byly přijímány velmi pozitivně, protože v zákaznících vzbuzovaly pocit, že si mohou nakoupit výrazně levněji. Někteří dokonce nabývali dojmu, že snad musí nakupovat pod cenou, když je to oproti standardní cenovce takto levné.
Není to vůbec dobré
Nešlo ale o nic jiného než marketingový trik obchodních řetězců, které takto zákazníky lákají do svých obchodů. Zlevněné ceny jsou ve skutečnosti zcela běžné a obchody na nich stále realizují velmi slušnou marži. Naopak ten, kdo nakoupí za standardní ceny, si kupuje hodně předražené zboží.
Vše dospělo do takového bodu, že tuzemský zákazník dnes vůbec netuší, kolik má co reálně stát. Těžko si tak může vyhodnotit, zda nějaký výrobek nakupuje výhodně nebo za něj naopak přeplácí. Stát se proto rozhodl proti těmto praktikám alespoň trochu bojovat, a to zákonem o slevách.
Na jeho základě dochází k pravidelnému pokutování obchodních řetězců, jelikož se ukazuje, jak moc tyto klamou zákazníky. Ve třetím čtvrtletí nejhůře dopadly řetězce Billa a Lidl, které dostaly od České obchodní inspekce sankce v souhrnné výši 940 tisíc korun, respektive 867 tisíc korun. Ostatní supermarkety následovaly s velkým odstupem, takže bylo očividné, že tyto dvě společnosti se snaží na zákazníky vyzrát nejvíce. Třeba Kaufland, Makro nebo Globus ve stejném období dokonce nedostaly žádnou pokutu.
Řetězce už to přehnaly
Jde o to, že obchodní řetězce nedodržují povinnost vztahovat slevy k nejnižší ceně za posledních 30 dní. Třeba Billa se tak pokoušela prodávat kečup Heinz za cenu 44,90 Kč, kdy lákala na slevu 40 % s tím, že standardně tento výrobek prodává za 74,90 Kč. Jak ale inspektoři zjistili, ve skutečnosti byla nejnižší cena za posledních třicet dní ve stejném obchodě 39,90 Kč. Tedy ještě méně.
Podobných prohřešků byla celá řada, a je to dáno hlavně tím, že standardní cena je často jen marketingovým výtvorem, který se vůbec nepoužívá, jelikož za ni výrobek není prakticky prodejný. Některé kousky jsou tedy permanentně v různých akcích. Ve skutečnosti ale o žádnou slevu nejde.
“Popravdě, co obchody v poslední době předvádějí, to je úplná hrůza. Člověk už vlastně vůbec neví, kolik by měl platit třeba za kávu nebo toaletní papír. I když je tady koupím v akci, tak pak v Německu zjistím, že tam je mají běžně ještě levněji,” říká paní Anežka z Karlových Varů.
Foto: Shutterstock
Take nizke pokuty je pluvane c lidem do tvare. pokuty by meli byt stanovene percentem z rocni trzby….
Par set tisic pokuta v miliardovem byznysu to nevymyslis. Ty drobny maj za hodinu zpet z akce druhy den . Retezce okradaji porad a ve vsem. Nejlepsi obrana nebyt blbej a nekupovat .