Koronavirová krize si pohrává s cenami různých komodit a produktů, přičemž do budoucna by se to mohlo ještě prohloubit. Má to různé důvody: někde stoupla poptávka, někde panuje přetlak nabídky, proměnilo se nákupní chování lidí, kteří se teď vyhýbají určitým místům nebo je navštěvují méně, zato ale nakupují ve větších množstvích.
Pokud se dnes projdete po nákupních ulicích větších měst, zjistíte, že se tu změnilo něco zásadního. Plakáty ve výlohách nelákají na standardní výprodej. To, že krize rozkývala ceny, je nezpochybnitelné. Ale bude teď opravdu vše levnější?
Auta
I v době, která není zatížena krizí platí: kdo kupuje auto na základě ceníkové ceny, ten okrádá sám sebe. V České republice je nákup auta do značné míry spojen se smlouváním, díky kterému můžete získat zajímavou slevu nebo výbavu navíc.
Teď v zásadě platí, že někteří prodejci mohou jít s cenou ještě níže, protože se automobilky budou snažit trochu odpružit tvrdý náraz do zdi a prodat alespoň něco. Pokud se vám nechce smlouvat, vyhledejte si atraktivní nabídky vozidel na internetu, kde už jsou obvykle inzerována se slevou, protože za inzeráty se platí a slouží jako přímý prostředek prodeje.
Podle expertů však na českém trhu zatím k většímu zlevnění aut nedošlo. Pokud jde o cenu i ve slevových nabídkách, je situace obdobná jako před rokem. Kupovat tak vozidlo zrovna teď se nemusí úplně vyplatit. Obchodníci zatím doufají v lepší zítřky, a tak se jim nechce zbavovat se skladových vozů pod cenou. Pokud ale významný pokles prodeje bude trvat i v příštích měsících, nakonec jim nezbude než zlevnit. Optimální moment pro nákup auta by tak mohl být konec léta, kdy by se mezi automobilkami mohla rozpoutat cenová válka.
Určitým způsobem by obchod s auty mohlo ovlivnit případné šrotovné. Vláda se na něj zatím příliš netváří, ale je otázkou, zda lobbing automobilek nakonec přeci jen nezabere.
Oblečení
Trh s oblečením je velmi konkurenční a momentálně zažívá krušné časy. V době, kdy se měla prodávat lukrativní jarní letní kolekce, muselo být zavřeno, a tak teď nezbývá, než prodej urychlit. A jak jinak než slevami. Co na tom, že některé značky se slevám brání a snaží se apelovat na trh, aby se k nim v takové míře neuchyloval, protože to celý problém jen prohloubí.
Mnozí prodejci už začali de facto s výprodeji a další se budou muset přidat, jinak neprodají vůbec nic. A v případě oblečení platí, že svou cenu má jen v určitý moment. Pak jde jen o kus hadru, který koupíte i za pár desetikorun.
Problémy způsobuje i změna návyků, kterou koronavirová krize přinesla. V době home-officů a zrušených společenských akcí zkrátka není taková poptávka po nákupu obleku nebo šatů na svatbu. Obchodníkům se někteří zákazníci dokonce nepoužité společenské oděvy snaží vrátit.
Selhala také logistika. Ještě dnes do některých obchodů doráží dříve objednané jarní oblečení, po kterém už ale není poptávka. Naopak letní a podzimní kolekce zhusta leží nedodané v kontejnerech. Žádný software nebyl naprogramován na takovou krizi, kdy bylo třeba rozlišovat dodávky na základě mikroregionů. Podle odborníků se stav dodávek znormalizuje až v polovině příštího roku.
Nemovitosti
V případě nemovitostí platí, že jejich ceny mají “dlouhý dojezd”. Pokud tak někdo doufal, že v prvních dnech krize budou ceny bytů, jež v posledních letech tak strmě stoupaly, zase rychle padat, měl smůlu. Lidé se ještě v takové míře nedostali do problémů a dokončovali započaté či vyhlédnuté akvizice.
Na druhé straně je ale velmi pravděpodobné, že trh s nemovitostmi nezůstane dlouhodobě ušetřen. Realitní kanceláře si mohou říkat co chtějí, ale je třeba si uvědomit, že ony mají na udržení stávajících cen domů a bytů zájem.
Jednoduchým výpočtem ale zjistíme, že nemovitosti by měly zlevňovat. V první řadě nastal odliv turistů a zejména v Praze leželo ladem náhle tisíce bytů sloužících krátkodobým pronájmům. Jejich majitelé je zatím vrhli na trh střednědobých pronájmů doufaje v rychlý návrat turistů. Ti ale v příštích letech zřejmě nepřijedou v takových množství, na jaká byli Airbnb podnikatelé zvyklí. Vzhledem k tomu, že mnozí z nich si na byty vzaly hypotéky, budou mít těžké je splácet. Proto se část z nich byty pokusí prodat, čímž vznikne tlak na snížení cen.
Zároveň pravděpodobně poklesne zájem o vlastní bydlení. A to hned z několika důvodů. Za prvé, nájmy už jdou citelně dolů, a tak se při současných cenách nemovitostí mnohým vyplatí více. Za druhé, vlastní bydlení při současných cenách si nebude moct dovolit tolik jedinců a rodin jako dosud. Vzroste totiž nezaměstnanost a poklesnou odměny. Za třetí, už zde existuje očekávání snížení cen vlivem krize. To znamená, že za aktuální ceny se lidem nechce příliš nakupovat, protože tuší, že za rok či dva mohou mít vysněný byt levněji. A za čtvrté – banky budou při schvalování hypoték opatrnější.
Potraviny
Nejspíše už jste to sami pocítili u kasy v supermarketu. Potraviny jsou dražší. Na jedné straně tu působí jejich dlouhodobé zdražování vlivem sílící poptávky a zároveň problémů se suchem, na straně druhé zasáhla také koronvirová krize. V jejím důsledku totiž náklady obchodníků vzrostly. Na čas se uzavřely některé výrobní a dopravní kapacity, které bylo třeba nahradit jinými, mnohdy dražšími. Zároveň bylo třeba zajistit hygienické podmínky, pravidelnou dezinfekci, pomůcky pro zaměstnance atd. V důsledku diskuze o nízkých platech prodavaček, které se ocitly v první linii, většina obchodníků navýšila odměny a je možné, že dojde ke stálému zvýšení platů.
Je nepravděpodobné, že by tyto trendy jen tak odezněly, a tak platí, že potraviny – na rozdíl od výše uvedených statků – budou nadále spíše zdražovat. V České republice to pak může být ještě více než ve světě, protože současná politická reprezentace se za každou cenu snaží navýšit počet potravin českého původu v obchodech. Omezení nabídky a konkurence nevyhnutelně povede k dalšímu zdražení.
Foto: Freepik