Nikoliv, nespletli jsme se. Pro výrobu automobilů je hořčík skutečně klíčovou komoditou, ačkoliv o tom možná slyšíte poprvé. Ve velkém se používá pro výrobu hliníkových slitin, které se pak používají v celé řadě komponentů, jež jsou pro automobily nezbytné, ať už jde o rámy sedadel, převodovky nebo nádrže.
Větší pohroma než čipy?
A je to právě hořčík, co teď začíná dělat vrásky šéfům automobilek po celém světě. Jakoby jich už neměli málo poté, co musí každý den řešit nedostatek čipů. Zatímco se dosud nepodařilo vyřešit ani jejich výpadky a například Škoda Auto tak musela omezit výrobu na naprosté minimum, žene se na výrobce aut další pohroma.
Na výpadky dodávek hořčíku do Evropy a Spojených států amerických upozorňuje deník Financial Times. Je způsoben tím, že v podstatě jediný exportér této suroviny, Čína, se potýká s energetickou krizí a nedokáže objednávky zajišťovat. Ty tak pomalu, ale jistě slábnou.
Hořčík se při výrobě aut nedá nahradit
Zejména v Evropě tak rychle docházejí zásoby hořčíku. “Pro hořčík neexistuje v rámci výroby hliníkových slitin náhrada,” uvedl analytik Barclays Amos Fletcher. “Pokud dodávky hořčíku ustanou, může se zastavit celý automobilový průmysl.“
Přibližně 85 % celosvětové produkce hořčíku připadá na Čínu a velkou část z toho obstarává jedno město: Jü-lin v provincii Šen-si. Před měsícem však lokální vláda nařídila 35 z 50 tavíren hořčíku, aby výrazně omezily produkci do konce roku. Cílem je omezit spotřebu energie, které se v Číně aktuálně nedostává.
Problém s hořčíkem navíc spočívá v tom, že si není možné vytvořit nějaké větší zásoby. Po třech měsících totiž začíná oxidovat. Proto se automobilky mohou dostat do velkých problémů už koncem tohoto roku, pokud Čína produkci opět nerozjede ve velkém.
Foto: Shutterstock
Nic nedošlo, čipů je dost. S tím nedostatkem to je čistý hoax. Problém je jen v tom, že čipy si automobilky bůh ví proč neobjednaly. To řekl šéf přední Tchaj-wanské korporace, vyrábějící většinu chipů na světě. Článek s rozhovorem šéfa elektronické korporace se dá najít na motoristických webech. I s tím hořčíkem to bude hoax. Na to se můžete spolehnout. Za tím stojí bruselská utopická agenda Green deal, která je zaměřená na ukončení nejen spalovacích motorů, ale i na ukončení veškeré indiduální dopravy v celé EU. Pravdu lidem Brusel ani neoliberální vlády nechtějí říct.
Pravda je, že na Zemi není místo pro 8 miliard lidí a 1,5 miliardu aut. Není třeba ukončit veškerou individuální dopravu, ale tu její část, za kterou je náhrada.
Ukončit individuální dopravu chtějí mocní jen v EU. Ono nejde o to, že by se osobní auta už nevlezly na evropské silnice a dálnice. Rezervy tu ještě jsou. Jde o to, že nadnárodní korporace, převážející v EU své zboží z místa na místo si už dlouho stěžují, že k vůli osobním vozům jsou zpomalovány nebo blokovány v zácpách kamiony s jejich zbožím a ony ty korporace přicházejí o zisky. Proto chtějí silnice a dálnice je pro sebe a vytlačit z nich lidi s osobními auty. A Brusel slouží nadnárodním korporacím.
A jaký budou mít zisky,když vozí materiál pro výrobu těch osobních aut? Na co by se pak auta kupovaly? Už teď přepravci brečí,že není co vozit když automobilky stojí.
Jezděte na oslu
Nač auta,výtejte v evropě 17 století
No jo, když jsme ve všem závislí na Číně, tak máme, co jsme chtěli. Tady se po převratu všechno rozprodalo, peníze se rozfofrovaly, pár let si horních 10 tis. užilo blahobytu a teď nastala celosvětová krize v energiích a my – spodina – s tím těžko něco uděláme. Naše “hlavy pomazané” nic netrápí, oni mají vyděláno, tak jenom občas pro diváky sehrají divadýlko, jak je ta situace strašně trápí a jak se musí obětovat, aby pomohli svému národu. A vlastně vyjdou z toho jako hrdinové.
Problém je v tomto případě jednoznačně Brusel a jeho osazenstvo.
Nejsme závislí na Číne hlavně ne kvůli pár Vystrčilovým chechtákum.
No nic….Novotný si vezme svoji obrněnou multikáru a pojede do Číny hořčík s nasazením života vybojovat. 😀 😀
Zvyk, nebo také závislost, je železná košile. Té člověka zbaví jen silná motivace, nebo nezbytnost. Tak si na ni počkejte.
Hořčík pochopitelně uchovávat jde, jen se musí zamezit přístup vzduchu. Takže v utěsněných nádobách, naplněných dusíkem (protože vadí kyslík a CO2) žádný problém. Třeba stovky let.
Jen na našem území máme obrovské zásoby magnezitu (směs uhličitanu vápenatého a hořečnatého), hořčík se z toho dá vyrobit elektrolýzou, zvládali to už koncem 19. století. Jenže nemáme elektřinu a nemáme nikoho, kdo by pružně postavil příslušné zařízení. Protože marasmus jménem EU.
Taky myslím, že čipů je dost,i těch jednoduchých pro levná auta ,ale ty jsou zatížena poplatky ,tak je nechtějí dělat a nátlakem na vlády chtějí aby krizi výroby zaplatili ze státní kasy , tedy antivirus ,jak po něm ihned volá p.Dlouhý. Ale antivirus nepřipustil v automotiv ani p.Babiš,protože ví, že se výroba dostala do slepé uličky . Jak to,že drahá auta a všechny ty hybridy mají reklamu,s dodáním hned?Jen ať si to Němci ve Škodě teď platí sami,když si to vymysleli.Na co je auto na baterku pro lidi,co vyjedou jednou za týden? Co samovybíjení,to není plýtvání energií?