Zákazníci v České republice se začátkem tohoto roku mohli po delší době konečně radovat. Ceny potravin v obchodních řetězcích totiž začaly klesat, a to po velmi dlouhé době zdražování. Nebylo to sice nijak závratné, ovšem značilo to změnu trendu, který dostal mnohé opravdu do kolen. Jak se ale ukazuje, zřejmě to nebude mít dlouhého trvání.
Přichází zdražení dopravy
Zatímco dříve byly na vině výrobci a obchodníci, kteří se snažili zvyšovat si své marže nad únosnou úroveň, teď si svou daň začíná vybírat stát. Zvyšuje platby za kdeco. Bez velkého povšimnutí přitom prošlo navýšení cen mýtného. To většinu běžných lidí nezajímá, jelikož se to napřímo dotýká dopravců. Ti přitom při jízdě na dálnici lezou lidem obvykle na nervy, a tak jim mnozí zvýšení cen ještě přejí.
Ovšem neuvědomují si důležitou skutečnost. Cena dopravy, do níž se navýšení plateb za mýtné zcela jistě promítne, se propisuje prakticky úplně do všeho. Velmi citlivé jsou na ní právě ceny potravin, ale nejen ony. Zareaguje třeba také drogerie, oblečení a prakticky všechny další výrobky. Vše se totiž neustále převáží z výrobních závodů do logistických center a odtud do obchodů.
Jak uvádí ekonomové, novinka se zcela jistě promítne do cen zboží. A kdy k tomu dojde? Navýšení sazeb mýtného má začít platit již 25. března 2024. Poplatky se přitom zvýší o celých 15 %, přičemž je docela možné, že se brzy budou navyšovat ještě více.
Řetězce využijí situace
Ačkoliv sám o sobě to není kdovíjaký stimul a nemusel by potraviny a další zboží kdovíjak podražit, z nedávné minulosti již víme, jakým způsobem obchodní řetězce postupují. Vezmou si sebemenší záminku, tu pořádně zveličí a na jejím základě provedou úpravu cen výrobků vzhůru.
Čtěte také: Nejlevnější obchodní řetězec je najednou v Česku. To nikdo nečekal, nakupují tam i Ukrajinci
Podobně to může být i tentokrát. Nemusí přitom sahat jen po mýtném, ale zvýrazní i opět rostoucí ceny energií, a to hlavně kvůli navýšeným distribučním sazbám. Ostatně, podle některých ekonomů bylo zlevnění potravin na začátku roku jen jakýmsi reklamním tahem, kterým si řetězce chtěly ulevit od permanentního tlaku ze strany zákazníků i státu. Teď opět budou moci ceny zvyšovat a svádět to na ostatní.
Foto: Shutterstock