Že na vysoké ceny v Chorvatsku žehrají tuzemští cestovatelé, kteří byli dlouhou dobu zvyklí na to, že tato destinace nabízí velmi slušný poměr ceny a výkonu a jsou z vývoje posledních let velmi zklamaní, nikoho příliš nepřekvapí. Pakliže si ale na ceny v této zemi stěžují například i Rakušané nebo Švýcaři, to už je přeci jen na pováženou. Naposledy se nezdály jedné americké turistce, která o tom všem natočila video, které rychle obletělo svět a které si Chorvati za rámeček zřejmě nedají.
Číšník to přehnal
Poměrně známá americká bloggerka Teona Mango se rozhodla, že by si na chorvatském ostrově Hvar ráda dala nějakou tu místní specialitu. Pochopitelně se řídila zkušenostmi ze své země, kde není úplně zvykem nachytávat zákazníky na švestkách. V tomto jsou ale Chorvati velkými přeborníky, což je na zveřejněním příběhu velmi dobře znát.
Zákaznice vešla do restaurace, a poté, co si prostudovala menu, se rozhodla požádat číšníka o doporučení. Ráda by si prý dala něco typicky chorvatského. To pochopitelně nebyl žádný problém a žena v tu chvíli neřešila, že si objednala jídlo, které nebylo uvedeno v jídelním lístku. Jistě předpokládala, že může patřit k těm dražším, ale zřejmě vůbec nepočítala s tím, že se bude vymykat ostatní nabídce.
Když ovšem přišel účet, byla zákaznice slušně řečeno v rozpacích. Částka na něm totiž překročila 400 euro a dosáhla tak v přepočtu přibližně 10 tisíc korun. To je za večeři pro dva opravdu hodně. “A to se nás číšník ještě ptal, jak moc velký máme hlad. Řekli jsme, že zase tak velký ne. Zajímalo by mě, jak by to dopadlo, kdybych řekla, že velký,” uvedla nespokojená zákaznice.
Ještě jim vynadali
Příspěvek vzbudil širokou plejádu reakcí, přičemž příspěvky se v zásadě dělí do dvou táborů. Jedni stoprocentně souhlasí s tím, že Chorvatsko je předražené a mnoho podnikatelů se tam nechová vůbec férově, ale naopak se snaží zákazníky co možná nejvíce natáhnout. Druhá skupina konstatuje, že to přeci není nijak horentní částka za to, co si objednali.
“Naprosto se to vyplatí. Jedli jste špičkovou rybu a pili skvělé víno. Omlouvám se, ale ta cena dává smysl,” uvedl jeden z diskutujících. “Vyjedli jste půlku moře, tak se nedivte,” reaguje další. Hodně diskutujících potom upozorňuje, že v podobných zemích je vždy potřeba objednávat z menu, případně se dopředu zeptat na cenu, jinak můžete být velmi nepříjemně překvapeni. Část podniků totiž zneužívá možnosti hostům doporučit něco mimo jídelníček, což je potom i podstatně dražší.
Bohužel, letní sezóna je podobnými případy doslova prošpikovaná, a v Chorvatsku obzvlášť. Stížnosti na ceny v této zemi se neustále množí a dokonce i místní přiznávají, že tentokrát to už opravdu přehnali.
Foto: Shutterstock
A co by se stalo, kdyby jste odmítli tu přemrštěnou cenu zaplatit? Nebyla v nabídce a tudíž jste se na ceně ani předem nedohodli.
Skončil jsem s nimi před 10 lety. Asi 4x mě napálili cenou, ubytováním. Jsem vyléčen. Pár suchých brambor, dva válečky čevabu jako malíček 90 kun. Před léty, co dneska? Točily se mi panenky. Anebo jsem zaplatil apartmán a druhý den mě vystěhoval do jedné cimry, rozdíl nevrátil, prý přijeli Němci a jdou do našeho apartmánu. Hnus fialový. Od té doby nás tam neuvidí. A mám víc zážitků a podrazů. A ty šutry a hovna v moři mi fakt nechybí.
Ptali jsme se na cenu talíř ryb za 250 kuna..nám bylo řečeno no a při placeni po nás chtěli 250 euro.Prý to dělají turistům běžně..říkají místní tak bacha na to.Museli jsme zkrátit dovolenou Baska voda