V pondělí se odehrál jeden velký test distanční výuky posledního roku. Deváťáci totiž skládali přijímací zkoušky na střední školy, které v jednotné formě připravuje Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat). Vzhledem k okolnostem se dala očekávat jistá shovívavost a přizpůsobení testů tomu, co se žáci mohli zvládnout naučit při výuce na dálku a co se naopak v jejím rámci vyučuje poměrně obtížně.
Jenže se podle všeho stal přesný opak. Žáci si na sociálních sítích sdělují své zážitky z toho, jak hrozně těžký byl test z matematiky a že jím pravděpodobně vůbec neprojdou, tedy nezískají dostatečný počet bodů, aby test úspěšně absolvovali, natožpak se dostali na střední školu, kterou si vybrali. Do Cermatu se ale pouští také rodiče, kteří nechápou, jak mohli zodpovědní lidé připravit tak náročný test.
“Nad tím, co ale předvedl Cermat v pondělním testu z matematiky, zůstává rozum stát. Chtěl to těm floutkům pořádně nandat? Udupat jejich, někdy už tak nízké sebevědomí a do budoucna jim dát lekci, že poctivě se připravovat na zkoušku (jakoukoli jinou životní) se prostě nevyplácí,” ptá se na facebookovém profilu Cermatu Ivana Vítková, podle které se její dcera od ledna nesmírně poctivě připravovala a teď dostala od systému facku. “Ze skupiny, která tyto testy připravovala, mi je dost zle. Možná by stačilo zapojit trocha empatie do těch deváťáků. Ti, kteří přípravu podcenili, si řeknou, že dobře udělali a ti, kteří do ní vložili maximum, ztratili sebedůvěru.“
“Tohle není ani pro maturanty. Cermat zapomněl na to, ze žáci byli cely rok doma na on-line výuce, kde i kdyby se snažili, tak to nejde vysvětlit tak jako ve škole. Deváťáci se snaží, učí se, nervuji se…. my starší je uklidňujeme, že to daj, že i maturita je v pozodě a vy ZASE JEDNODUŠE SHODITE SEBEVĚDOMÍ VŠECH,” napsal Jirka Veselý, starší kolega deváťáků.
Podle žáků i rodičů byly letošní testy velmi zvláštní a jednoznačně nejnáročnější za poslední roky, což je vzhledem k okolnostem nepochopitelné. Upozorňují především na velké množství příkladů z geometrie, a to takového typu, s nimiž se většina žáků ve výuce nesetkala.
“Obtížnost byla v tom, že se tam skáče z tématu na téma. Je zapotřebí pečlivé přečtení, uchopení složitého zadání správným způsobem. Příklady z geometrie vyžadují jiný přístup, než co se ve školách učí,” uvedl pro deník Právo expert na testování Oldřich Botlík. “Připadá mi, že je za tím záměr děti odradit od studia maturitních oborů. To není oficiální politika státu ani trend vyspělých zemí. Je to partyzánština Cermatu, kterou nesmí dělat, přesto to dělá a stát ho nechá.“
Foto: Shutterstock