Obchodní řetězce si v České republice dělají, co se jim zachce. Těžko říct, co je v tuzemsku špatně, že si to jinde nedovolí, ale je to očividný fakt. V minulém roce se to projevilo hlavně v neuvěřitelném šponování cen potravin vzhůru, jaké nemělo obdoby v žádné z okolních zemí. Ano, i tam se zdražovalo, ale zdaleka ne v takové míře. Za některé potraviny teď platíme dvojnásobek toho, co před rokem a je to bráno již jako standard.
Varují už všichni
To ovšem není jediný problém. Kromě toho, že jsou v Česku potraviny velmi drahé, jsou také mimořádně nekvalitní. Například v posledních měsících objevily obchodní řetězce novou zlatou žílu. Ve velkém dovážejí levné kuřecí maso z Ukrajiny, které se na první pohled tváří, že z této země nepochází. Je totiž baleno na Slovensku nebo v Česku. Reálně se potom prodává za úplně normální ceny, ovšem obchody na tom rýžují, protože jejich nákupní ceny byly úplně jiné a podstatně nižší než u českých zemědělců.
Před touto praxí varovala už Agrární komora České republiky a jako negativní ji zmínil také ministr zemědělství, podle kterého to vede k likvidaci českých chovatelů, což je jistě pravda. Podřezáváme si tak větev sami pod sebou, a to nejen v tomto ohledu. Jak se totiž ukazuje, toto kuřecí maso je často velmi nekvalitní a nesplňuje bezpečnostní nároky. Je to dáno tím, že podmínky pro chov nejsou na Ukrajině tak přísné a často se ani nedodržují.
Taková kuřata jste nejedli
Výsledkem je potom opravdu závažná situace, kterou jsme tu v minulých týdnech měli hned dvakrát. Nejprve se do prodeje dostala mražená kuřata značky Qualiko se salmonelou a následně se objevilo to samé, tentokrát s kuřecími prsními řízky, v obchodním řetězci Tesco. Tam to navíc bylo opepřeno o skutečnost, že se na kontaminaci masa přišlo až se zpožděním, kdy už bylo všechno prodané a pravděpodobně zkonzumované.
Nejde přitom pouze o maso. V poslední době má Státní zemědělská a potravinářská inspekce opravdu napilno. Ve velké míře v obchodních řetězcích totiž zjišťuje naprosto základní pochybení prodeje. Zákazníkům je zde nabízeno například očividně plesnivé zboží. Je to vidět pouhým okem, což by si měly řetězce kontrolovat. Je však běžné, že se něco takového objeví i v regálech. Zákazníci si toho nemusí všimnout a takto závadné zboží zkonzumují.
Aby toho nebylo málo, snaží se největší české obchodní řetězce, jako je Lidl, Albert nebo Billa, prodávat výrobky s nižším obsahem masa, než kolik deklarují. A jak se ukázalo, jsou to skutečně zásadní rozdíly, kdy už jde mluvit o klamání zákazníka.
Foto: Shutterstock