Je nemálo řidičů, kteří v zimě raději ani nevyjíždějí do provozu. Dobře totiž vědí, že je v tomto ročním období čeká nemálo nástrah. Raději své vozidlo na podzim takzvaně zazimují, aby je nemuseli řešit. Ono je toho totiž skutečně hodně, od zamrzlé nafty v nádrží, přes nutnost mít zimní pneumatiky nebo dokonce řetězy až po zledovatělé silnice, po kterých není legrace jezdit.
Velká nepříjemnost pro všechny
Bohužel ani lidé, kteří se řízení v zimě nadále věnují, neznají veškeré předpisy, které musí při používání vozidla dodržovat. V důsledku toho potom značně obtěžují své okolí, avšak policie teď chce v tomto ohledu přitvrdit a bude rozdávat nemalé pokuty.
Jeden z prohřešků proti zákonu je v České republice velmi častý, byť třeba v zahraničí je to něco nemyslitelného. Lidé jsou zde schopni si ráno nastartovat auto a nechat ho třeba deset minut, než jim rozmrzne a zároveň se aspoň trochu vytopí. Třeba na sídlištích je to potom opravdu nepříjemné a jde o významný zdroj znečištění ovzduší.
Je třeba si uvědomit, že Češi mají obvykle hodně stará auta, v průměru 15 let, která ještě vydávají značné množství výfukových zplodin. Když takové auto stojí nastartované v zimě, je to cítit klidně na desítky metrů. Je tedy logické, že se něco takového nesmí dělat, jak určuje zákon o silničním provozu.
Přestaňte to dělat
Tam se píše, že řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu mimo jiné znečišťováním ovzduší, ale také zbytečným ponecháním motoru stojícího auta v běhu. A zbytečným se v tomto ohledu skutečně myslí to, že si nastartujete, a potom se teprve dáte do očišťování auta od sněhu či námrazy. Auto se má nastartovat a bez zbytečného otálení s ním vyrazit na cestu. Z toho vyplývá, že očišťování je třeba činit bez běžícího motoru.
Možná si řeknete, že takto se vám to vůbec nehodí. Je ale potřeba si uvědomit, že vy si sice takovýmto jednáním vytváříte určitý komfort, ale doplácí na to třeba desítky dalších lidí, kteří musí dýchat zplodiny z vašeho vozu. A jistě, pokud by to dělal jeden člověk, asi by to nevadilo. Jenže pokud to bude dělat více lidí, najednou je z toho velký problém.
Foto: Shutterstock