Možná jste si také všimli toho, že jednoznačným trendem v Evropě je příklon k větším vozidlům. Zatímco dříve většině stačily menší sedany a kombíky, dnes už se tyto tvary karoserií zdaleka nevyrábí v takové míře jako dříve. Naopak, lidé inklinují k robustnějším vozům, které byly dříve vnímány jako užitkové, avšak dnes se s nimi prohánějí klidně i po úzkých cestách v centru měst. Jde pochopitelně o takzvaná SUV.
Moc velká auta
Sami si ale odpovězte na to, s jakým vozem jste dělali autoškolu a jaký jste si potom třeba za několik let pořídili. Není náhodou mnohem větší a těžší? Je to docela pravděpodobné. Vždyť dnes jsou nejoblíbenějšími vozy třeba Škoda Kodiaq, Ford Edge nebo Volkswagen Tiguan. To jsou velká a těžká auta, která se podle názorů některých expertů liší od toho, co bylo vnímáno jako kategorie B na řidičském průkazu. Právě toto oprávnění má většina řidičů, avšak brzy by nemuselo stačit.
Někteří europoslanci totiž navrhují, aby pro řízení vozů SUV bylo nutné rozšířené řidičské oprávnění, které by se označovalo například jako B+. Pro klasická “béčka” by byla vyhrazena možnost řídit pouze vozidla do hmotnosti 1,8 tuny.
Pakliže by si někdo chtěl svůj řidičák rozšířit, aby mohl řídit těžší vozidlo, musel by absolvovat přezkoušení. To by zřejmě nebylo tak rozsáhlé jako klasická autoškola, nicméně složení určité zkoušky by to předpokládalo. Pochopitelně by se pravděpodobně jednalo o jízdu v těžkém autě, kde by řidič prokázal, že je schopen ho náležitě ovládat. Ovšem pozor, řidičský průkaz B+ by nebyl pro každého. Zatímco získání klasického řidičáku je v Evropě standardem od 18 let, v tomto případě by to bylo možné až od 21 let. Tři roky by tedy musel řidič ovládat pouze lehčí vozy, jak informuje server Merkur.de.
Žádné nehody
Vlastně nejde o tak špatný nápad. Celé to navíc zapadá do dlouhodobé strategie Evropské unie, která zcela vážně míní svůj záměr, aby v roce 2050 na evropských silnicích už nedocházelo k žádným fatálním nehodám. Ostatně, kvůli tomu chce také omezit řidičská oprávnění pro seniory, kteří jsou častými účastníky nehod. Také ti budou muset být po sedmdesátém roce věku přezkoušeni. Není přitom vyloučeno, že starší lidé potom ztratí možnost řídit právě SUV, jelikož třída B+ předpokládá dostatečné tělesné a duševní schopnosti.
Čtěte také: Důchodce prokázal, proč už dávno neměl řídit. Je potřeba jim sebrat řidičák, takhle už to dál nejde
Zdá se tedy, že v případě řidičských průkazů nezůstane v dohledné době kámen na kameni a i řidiči v České republice se budou muset připravit na velké změny. Do toho se pochopitelně budou vyrovnávat i s rychlým nástupem elektromobility, což pro mnohé bude znamenat, že přejdou ze spalovacích motorů na ty elektrické.
Foto: Shutterstock
V dopravě dělám celý život, papíry mám na všechno a je to blbost. Znám člověka, který měl všechny skupiny už v 18ti a normálně funguje. Je to spíš o tom, mít trochu úsudek, co zvládnu a navíc paradoxně SUV nejsou tak bezpečná, jak si lidi myslí (což je zřejmé důvod, proč to každý kupuje). Já mám na autě nalepenou nálepku “začátečník” a to jezdím s nadměrnými náklady, cisternami, tahám přívěsy za autobusy, závodil jsem (rallye), jezdil hasičákem, mám ještě mašinu a taky jsem jezdil s traktory a vůbec to nemusí nikdo na silnici vědět. Když mě zastaví kontrola a mrkne se na kartičky, jen se usměje a baví se se mnou úplně jinak, než s jiným řidičem, ale říkám to kvůli tomu, že vidím jako kravinu, aby se rozdělovalo B na dvě hmotnostní kategorie. To by pak plno pekáren nemělo jak rozvážet rohlíky a plno řemeslníků by muselo skončit, protože by byli líní, udělat do papíry na dodávku.