V příštím roce čeká české domácnosti skutečně pořádná finanční zátěž. Změní se celá řada věcí týkajících se jejich ekonomické situace, a to ve všech případech k horšímu. Jednoduše budou muset platit více a naopak na různých výhodách budou dostávat méně. Jednou z věcí, které se zdraží skutečně významným způsobem a řidiči to opravdu pocítí, je dálniční známka.
Je tu jedna výhoda
Podobné zdražení v historii České republiky nepamatujeme. Cena roční dálniční známky se totiž zvýší z 1500 Kč na 2300 Kč. A to již od března 2024. Přitom mohlo být ještě hůře, jelikož se zvažovalo navýšení poplatku za užívání české dálniční sítě rovnou na 3000 Kč. To však přeci jen bylo příliš, ovšem dává to tušit, že toto zdražení nebylo posledním, ale je docela možné, že o rok později se dosažení této částky dočkáme. Jednoduše bylo navýšení rozděleno na dvě části.
Navýšení ceny za roční dálniční známku o 800 Kč má odpovídat tomu, jakým způsobem vzrostla za posledních deset let inflace. Pravdou totiž je, že po tuto dobu se poplatek nezvyšoval. Je přitom otázkou, zda by nebylo lepší jeho postupné navyšování, než potom dělat podobně velké skoky.
V České republice však už nějakou dobu neplatí papírové dálniční známky, které byste si nalepovali na okno vozidla, jako tomu bylo dříve. Ty byly vždy omezeny na daný kalendářní rok a měly i specifickou barvu, aby byly snadno rozpoznatelné. Dnes už si dálniční známku kupujete online a jistou výhodou je, že tak můžete učinit kdykoliv během roku a ona bude platit dalších 365 dní. Je tedy klouzavá, nikoliv určená na kalendářní rok.
Poplatek na jediný den
A to je také cesta, kterou můžete za dálniční známku ušetřit. Pakliže si ji koupíte do konce února příštího roku, budete platit stále jen 1500 Kč, přičemž můžete jezdit celý další rok. Když si ji ale koupíte o den později, zaplatíte již novou, podstatně vyšší cenu. Na webu Edalnice přitom lze nastavit počátek platnosti dálniční známky s až tříměsíčním předstihem.
Čtěte také: Běžná domácnost může na konsolidačním balíčku citelně tratit
Novinkou pro příští rok přitom bude možnost zaplatit si dálniční poplatek na jeden jediný den, což pro mnoho řidičů není vůbec špatnou volbou. Existuje totiž mnoho takových, kteří se pohybují třeba jen ve svém okolí a na dálnici vyrážejí jednou dvakrát ročně. Těm se potom vyplatí za každý takovýto den zaplatit jednorázově 200 Kč. Ušetří tak nemalé peníze a nemusí zbytečně kupovat známku roční, měsíční nebo desetidenní, které jsou také k dispozici.
Foto: Shutterstock
Sát nás pořád škube a silnice jsou jako ruský tankodrom křížený s ementálem
Jasně všude budeme platit víc tak by měli také zvýšit plat jako zvyšují sobě je to pěkný bo…
Češi vyzráli na stát? Naopak stát nemravně škube řidiče. Doplácíme na tranzitní kamionovou dopravu. Stále se dálnice opravují a na jejich kvalitě to však není vidět. Opravy a údržbu by měla hradit především tranzitní kamionova doprava. Znepříjemňuje a ohrožuje řidiče osobní dopravy.
Ale v obchodech chcete mít vše a pokud možno co nejrychleji… Bez té kamionové dopravy to ale nepůjde… A pokud je řidič bezohledný a chová se hloupě, už je jedno jestli je to řidič osobního vozu, nebo kamionu… Problémem je, že všichni se cítí tak důležití a jedineční že všude musí být první a všichni ostatní se tomu přeci musí přizpůsobit… Pak nastávají nepříjemné situace a nehody… Jenže to je povětšinou už pozdě… Tak si nejprve každý sáhněme do svědomí a začněme u sebe…
Až budou dálnice opravdu tím za co se vydávají tak to navýšení beru. Jezdit po dálnici z Mohelnice do Olomouce a obráceně je čiré utrpení. Většinou se opravují na jedné či druhé straně. Takže je to jen klasická, dvouproudová silnice s omezením na 80 km/h a nemožnost předjíždění. Příští rok si známku už nepořídím a budu jezdit mimo dálnici.
Porovnejte naše dálnice a v Polsku. U nás něco otřesného, samé uzavírky, kde na mnohých uzavřených úsecích ani nevidíte, že by se něco na nich opravovalo. Nové dálnice se stavějí u náš věčně a ještě za astronomické prachy, dráž než v Německu. Třešničkou na dortu je tankodrom ostravské dálnice, který nelze opravit. Ta dálnice by se musela postavit celá znovu, doslova od nuly aby se přestala vlnit. A za tohle dálniční hrůzu máme ještě platit o dvě třetiny víc než doteď. V Polsku jsou dálnice ukázkové, kde téměř nikde nenarazíte na omezení dopravy. A Poláci ve stavbě dálnic trhají rekordy. Perličkou je, že na dálnicích spravovaných státem polská vláda jejich zpoplatnění nedávno dokonce zrušila.
A pokud prodáte auto, nebo stratíte spz, tak s tím naděláte velké h….! Nikdo vám nic nevrátí, takže nevím kdo s kým tady zametá!😂
😂prej Cesi vyzrali na stat. Koupit si to za starou cenu, no to je opravdu neuveritelna sikovnost a trik, ktery by rozhodne nikoho nenapadl, takovy hidden gem. Zlate ceske rucicky