Nedávná příhoda na silnici mě jen utvrdila, že vzdělávat náš malý národ ohledně chování na pozemních komunikacích se musí stále a pořád dokola. Opakování je prostě matka moudrosti. Dnes načneme téma: Pravidlo použití mlhových světel. Kdy je legitimní jejich použití a kdy už svícení mlhovými světly není žádoucí?
Pravidlo mlhovek upravuje zákon
I použití mlhových světel je přesně dáno prostřednictvím zákona č. 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích v §32 (4). Ten nám říká že “přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy”. Jsou zde tedy velice jasně vypsány situace, kdy je použití mlhových světel povoleno a vyžadováno.
Pokud chceme zaběhnout do podrobností, můžeme si ještě ujasnit, co znamená snížená viditelnost. I zde je zákon nezvykle konkrétní. V §2 se dále hovoří že “nížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunel”. I přes takto jasně definované pravidlo mnoho našich spoluřidičů tuto skutečnost tvrdošíjně bojkotuje, případně má svou vlastní pokřivenou verzi zákona.
Bez zadní mlhovky na STK rovnou zapomeňte
Zákona neznalí řidiči tak svítí jak se jim zachce. Za jasného a čistého počasí svítí jak kolotoč na pouti, v husté mlze zase můžeme být rádi že se obtěžují alespoň s povinnými světly, o zadních mlhovkách radši nemluvě. Výsledek je tedy ten, že zbytečně oslňují řidiče v protisměru a za snížené viditelnosti nejsou zase skoro vidět. Nebo prostě nevědí, kde se kontrolky vůbec zapínají. Jinak si to neumím vysvětlit.
Shrňme to. Vždy, když musíte omezit svou rychlost kvůli povětrnostním vlivům, které ovlivňují viditelnost mlhovky zapněte. V případě že jste v koloně vozidel, povinnost svícení zadní mlhovkou přechází na poslední vozidlo. Vyvarujte se neuspořádané kombinace světel, kdy v koloně jeden svítí mlhovkami a druhý bliká výstražnými. Za nesprávné použití, případně nepoužití mlhovek hrozí pokuta 2000 korun. Pokud se chystáte na STK, vždy mlhovky zkontrolujte, jinak vás z ní rychle vyrazí.
Foto: Shutterstock, zdroj: Policie, Geico
Hlavně pak ovladači aut (netroufám si urážet řidiče) zapomínají mlhovky vypínat. A jet pak za/před takovým přirozením fakt dlouhodobě nebo v koloně nejde! Tejně tak svícení do zatáčky mlhovkou – pokud stojím v kopci a svítí vám 3 auta odbočující vlevo světly a mlhovkou do očí, tak pak 100m nic nevidím!
Jak mám rozumět tomuhle: “Nebo prostě nevědí, kde se kontrolky vůbec zapínají. Jinak si to neumím vysvětlit.” Jaké kontrolky si pisálek neumí vysvětlit?? Jak si to máme vysvětlit my, co tyhle blbosti čteme ? Neumíte si ten svůj výplod někdy po sobě alespoň přečíst ???
Mlhovky, to je to poslední. Spousta bezmozků v mlze, za šera, v dešti zapnuté denní svícení. Oni ani netuší, že jejich autu v tu chvíli nesvítí žádná zadní světla!!!!!
Kdysi bylo na přistrojové desce jasně definováno co je co – ale to dnes neplatí!!!!!!!!!!!!Takže nesvádějte všechno nařidiče, kdo se má v tom zkurvysvinstvu vyznat!!!!!!!!!!