Že české čerpací stanice rozhodně nejsou na straně řidičů, o tom se přesvědčujeme dnes a denně. Ostatně, tento problém v plné kráse nasvítila loňská energetická krize, kdy jsme v přímém přenosu sledovali, jak se každou chvíli čísla na stojanech točí směrem vzhůru.
Hodně drahá paliva
A když už média přinesla nějakou tu pozitivní zprávu o tom, že ropa na světových trzích zlevňuje, majitelé čerpaček se rozhodně příliš neměli k tomu, aby to do svých cen promítli. S gustem tam nechávali ty vyšší, dokud to bylo byť jen trochu únosné.
A ačkoliv jsou dnes ceny ropy, ze které se paliva dominantně vyrábějí, na vcelku standardních úrovních, řidiči rozhodně žádné velké úlevy nepociťují. Například běžný Natural 95 dnes stojí standardně přes 40 korun, a to přestože se neděje nic výjimečného. Zkrátka nový normál, lidé si na vyšší ceny zvykli, a tak jim je účtují i čerpací stanice.
Před pár týdny se potom opravdu vyznamenaly. Když totiž stát zrušil úlevu na spotřební dani pro naftu, bylo logické, že toto palivo o poměrnou část zdraží. To se také stalo, jenže jak mnozí řidiči upozornili, benzinky zdražily také natural, u kterého k žádnému takovému pohybu nedošlo.
Čerpací stanice potom na zákazníky zkoušejí nejrůznější fígle. Komu by se například nestalo, že se někdy zamyslí nebo přehlédne, a do svého vozidla omylem natankuje prémiové palivo? O nich se všeobecně ví, že prémiová příliš nejsou a jde spíše o marketing. V takovém případě obvykle spláčeme nad výdělkem, protože na každém litru zaplatíme o nějaké dvě až tři koruny více.
Tohle zamrzí
Ovšem čerpací stanice MOL to dovedly skutečně k “dokonalosti” a na naši redakci už se začínají obracet řidiči, kteří se cítí řádně ošizeni. “Dojel jsem na benzinku a byl jsem úplně hotový z toho vedra. Pravda, je to moje chyba, ale vzal jsem do ruky špatnou hadici. Na kase jsem pak šel do kolen. Obsluha po mě chtěla necelých pět tisíc korun,” říká pan Mirek. “Žádné dohadování nepomohlo, musel jsem zaplatit plnou cenu, nakonec je to moje chyba. Ale stejně mám pocit, že je to tam nastražené, aby se lidé spletli.“
Dotyčný totiž natankoval takzvaný závodní benzin s oktanovým číslem 102, což by mělo mít pozitivní vliv na chod motoru. Pro běžná vozidla je to ale zcela zbytečné. Tento benzin je sice řádně označen, přesto se ovšem méně pozorní řidiči a řidičky mohou splést. A zatímco u běžného prémiového paliva to znamená příplatek maximálně pár stovek na nádrž, nad čímž se dá ještě mávnout rukou, tady už je to více než dvojnásobek.
Foto: Shutterstock
Tak budeme muset jezdit na kole