Právě začal třetí rok, v rámci kterého se musí lidé v České republice vypořádat s velmi drahými potravinami. Cenový růst sice už není tak vysoký, ale čas od času některá položka výrazně ustřelí. Jenže mnohem horší je skutečnost, že se ceny již nevrátily do normálu a mzdy patřičným způsobem nevzrostly.
Stojí to moc peněz
Zákazníci si toho tedy mohou dovolit podstatně méně než před danou dobou, kdy byly ceny potravin ještě relativně rozumné. Dnes je některé zboží vyšponované takovým způsobem, že lidem činí problémy si ho vůbec koupit.
“Něco takového jsem ještě nezažila, respektive ne v takové míře. Jistě, tu a tam se našel někdo, kdo shodou náhod neměl na zaplacení. Ale teď je to na denním pořádku,” líčí paní Romana, která pracuje jako prodavačka v nejmenovaném obchodním řetězci v Ústí nad Labem. “Lidé si udělají svůj obyčejný nákup, jenže když to namarkujeme, tak tolik peněz prostě nemají.“
V poslední době byly velkým problémem například vánoční kolekce, jejichž cena dosahovala třeba i 700 Kč za pár kousků čokolády, čehož si lidé nevšimli. Obecně, čokoládové cukrovinky výrazně zdražily, a když si chce někdo koupit třeba velkou čokoládu Milka, musí mít připraveno minimálně 150 Kč. Podobně je to i se Studentskou pečetí.
Některé položky jsou nedostupné
“Často vidíme, že si lidí koupí třeba plato 30 vajec, jenže u kasy zjistí, že stojí přes 200 Kč, s čímž jednoduše nepočítali. Nebo si vezmou kilovou kávu a ona je přitom za 800 Kč,” vypočítává prodavačka problematické položky s tím, že někdy se hodně prodraží třeba i toaletní papír nebo prací prášek.
“Stále více lidí mi říká, že nemá na zaplacení, a ať jim nákup stornuji, případně odeberu pár položek,” říká paní Romana. “Většinou se omlouvají a je jim to hloupé, tak se snažím alespoň vyjádřit pochopení a doporučím jim třeba nějakou slevovou akci.“
Čtěte také: Nejen máslo. V českých obchodech začala brutálně zdražovat klíčová potravina. Lidé už si dělají zásoby
Jenže jsou to právě akční nabídky, které dělají více škody než užitku. Dnes už je prokázáno, že řetězce kvůli nim běžné zboží prodávají zbytečně draho, aby potom mohli zlevňovat na běžnou úroveň. Je to právě případ kávy nebo toaletního papíru, které jsou mimo akce výrazně cenově nadstřelené. Jenže i tehdy si je lidé chtějí koupit, načež zjišťují, že jsou oškubáni nebo na to prostě nemají.
Foto: Shutterstock