Zatímco aktuálně si stále užíváme velmi vysoké zaměstnanosti, která dává lidem možnost efektivně vyjednávat například o platových podmínkách, za pár let by mohlo být všechno jinak. Pravdou je, že vyhlídky České republiky nejsou vůbec pozitivní a už si toho všímají i v zahraničí, což je na pováženou.
Děsivé srovnání
Jak informovala finanční agentura Bloomberg, Česká republika pravděpodobně drtivě doplatí na transformaci automobilového průmyslu směrem k elektromobilům. Zatímco v případě výroby vozů se spalovacími motory má země velké zkušenosti, know-how a lidský kapitál, v případě elektromobilů je jen jednou z mnoha a spíše je ještě pozadu.
Dle ekonomů se tak může z Česka stát takzvaný “Detroit Evropy”. To není vůbec lichotivé přirovnání. “Pád tamních automobilek General Motors a Chrysler z něj učinil „město duchů“, plné opuštěných, chátrajících fabrik, v němž míra nezaměstnanosti stoupala ke 30 procentům, podle některých odhadů dokonce atakovala hranici 50 procent,” uvedl ekonom Lukáš Kovanda.
Pakliže by se tak naplnila tato prognóza, mohla by až polovina všech Čechů přijít o práci. V celém automobilovém průmyslu v tuzemsku pracuje více než 500 tisíc lidí. To na první pohled není zase tolik a se zmíněnými procenty to příliš nevychází.
Dotkne se to všech
Celá záležitost je ale podstatně složitější. Pakliže by se zdejší automobilový průmysl začal hroutit, velké problémy by měla celá ekonomika a dotklo by se to i firem, které zdánlivě nemají s auty nic společného. Šlo by třeba o obchodní řetězce nebo prodejce oblečení. V ekonomice by najednou bylo podstatně méně peněz, a tak by se tolik neutrácelo. Zprostředkovaně by proto propouštění pokračovalo do dalších oborů.
Čtěte také: Už je to tady. V Česku krachuje jedna firma za druhou, lidé letí na dlažbu
Dnes už je přitom naprosto jasné, že Česko v rámci transformace průmyslu zaspalo. Bylo ukolébáno tím, že vše stále funguje více než dobře, a tak se nezasadilo o příchod nových investičních projektů, které teď v souvislosti s elektromobilitou mají například v Polsku nebo Maďarsku. Ostatně, všichni dobře ví, že Volkswagen se zde svou továrnu na baterie rozhodl nepostavit, čímž v podstatě vyslal jasný signál, co si o budoucnosti České republiky myslí.
Foto: Shutterstock
Ano, je velká škoda, že třeba nejdeme dopředu v podpoře kryptoměn, rozumnému zdanění, hlavně jednoduchému systému na danění – máme u nás pár firem, které jsou ve světě dost známé, mohli jsme se chytit trendu, ale my si radši počkáme, jak to dopadne jinde.
Marihuanový průmysl taky asi žádné peníze nepřinese, když není zapotřebí to konečně schválit, ale tak co – dealeři buduou mít více nedaněných peněz, co si převedou do crypta a nakoupí za to v zahraničí, aby se to u nás nemuselo danit.
Ach vládo, nezávidím ti to, škoda, že neexistují žádné možnosti, jak do rozpočtu vydělat a musí se jen a jen a jen škrtat..