Pokud bylo některé odvětví ekonomiky zasaženo koronavirovou epidemií skutečně extrémně, jsou to právě cestovní kanceláře. Zatímco například restaurace mohly po několika měsících konečně otevřít a zejména ty v regionech hlásí poměrně dobrou sezónu, cestovní kanceláře se z problémů vyhrabat nedokázaly. Nebo spíše ani nemohly. Ačkoliv se zdálo, že letní a podzimní měsíce přinesou zotavení, po několika týdnech bylo jasné, že do zahraničí se nebude cestovat zdaleka tolik, jako tomu bylo dosud.
Obor nedostal čas ke zotavení
Navíc sotva uplynuly letní měsíce, už jsou tu nová opatření a zákazy. Například Maďarsko od prvního září zakázalo cizincům vstup do země. Další země se pravděpodobně brzy přidají s tím, jak se bude postupně zhoršovat epidemiologická situace. Ta v České republice už dávno není příznivá a je jen otázkou času, kdy zde koronavirus udeří znovu plnou silou, tedy že začne plnit nemocnice pacienty s vážnými příznaky.
Cestovní kanceláře jsou tak v nezáviděníhodné situaci, kdy možné zotavení je zatím v nedohlednu. Podle Asociace cestovních kanceláří zatím kvůli epidemii Covidu-19 zkrachovaly čtyři cestovky a přibližně stovka přerušila činnost. Podle zástupců cestovek je to ale spíše zázrak a vzhledem k problematické situaci čekají masové krachy cestovek na podzim.
První velcí hráči na cestovním trhu už veřejně připustili problémy. Například kancelář FIRO-tour požádala o úvěrové moratorium, protože nemá na splácení svých závazků. “Na rozdíl od Německa či Francie, kde získaly firmy v cestovním ruchu přímou finanční pomoc, my jsme od státu nedostali žádnou. Pomáhala i vláda v Polsku, když vykupovala vouchery od cestovních kanceláří. My jsme jako jedni z mála nedostali nic, což je pro některé touroperátory komplikace. Trvá to už příliš dlouho a nemáme optimistickou vizi ani na další měsíce,” řekl místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Podle něj také banky nechtějí cestovním kancelářím půjčovat, a tak tyto mají jen velmi omezené možnosti, jak překlenout krizové období. V zásadě žijí pouze z rezerv, které už ale pomalu vyčerpaly.
Ať se klienti podílejí na zrušených zájezdech
Navíc teď oficiálně končí takzvaný “lex voucher”, kdy cestovní kanceláře mohly klientům zrušený zájezd nahradit vydáním voucheru a nemusely mu vracet peníze. Teď už ale klienti o peníze za zrušený zájezd žádat mohou a cestovní kancelář je musí vyplatit do dvou týdnů. To bude podle Papeže velmi obtížné, a tak vyzývá klienty, aby se nadále spokojili s vouchery.
Zároveň je coby zástupce cestovních kanceláří přesvědčen o tom, že klienti by měli v případě zrušených zájezdů nést nějakou spoluúčast. “Myslíme si, že by klienti měli nést spoluúčast alespoň ve výši 20 procent. Bylo by to spravedlivé, protože cestovní kanceláře pro něj odvedly mnohem více práce. Taková spoluúčast by podle mě byla férová,” řekl Papež s tím, že má na mysli už prodané zájezdy, které se zrušily nebo zruší.
Foto: Freepik