V nejvyšších patrech už se definitivně rozhodlo, že za pár let nebudeme jezdit ve vozidlech se spalovacími motory, ani kdybychom sebevíc chtěli. Nahradí je elektromobily, na které se vsadilo doslova vše. A málokdo si uvědomuje, že celý ten přerod bude ve svém důsledku rychlejší a mnohem intenzivnější, než dnes kdokoliv čeká.
Velké změny
Oficiálně se sice budou moci vozy se spalovacími motory prodávat až do roku 2035. Jenže to by také znamenalo, že v posledních letech se jich prodá velké množství a mohou tu potom jezdit a znečišťovat ovzduší dalších dvacet let. Nehledě na obrovské množství aut, které se prodávají už teď a které budou jezdit také další desítky let.
Kdo se snad domnívá, že to Evropská unie jednající v naprostém kalupu umožní, musel by být velmi naivní. Zcela jistě přijdou další opatření, která auta se spalovacím motorem hodně oslabí a jejich vlastnictví znepříjemní. Jejich zavedení je přitom až směšně jednoduché. Stačí zvýšit daně za jejich držení či přeprodej, zvýšit spotřební daň z pohonných hmot a nebo třeba spalovací motory definitivně vykázat z měst.
Nehledě na to, že elektrifikaci vzaly za svou už i automobilky, které spalovací motory odepsaly překvapivě rychle. Dnes už se do nich v podstatě neinvestuje a naopak vše směřuje do nových modelů s elektromotory.
Mnozí řidiči už se s tím také začínají smiřovat a pomalu si vyhlížejí nový vůz na baterky. A třeba zjišťují, že to vlastně není tak špatné a má to i své výhody. Jenže to ještě netuší, že elektrifikace vozového parku je pouze mezikrokem v celé revoluci.
Co se má stát?
Předně jde o to, lidem maximálně znechutit individuální dopravu automobily. Ony totiž i ty elektromobily po sobě zanechávají obrovskou stopu. Kdybyste viděli, v jakých podmínkách se v Číně a Africe těží vzácné materiály tolik potřebné pro baterie, zřejmě by vám to nedalo nějakou dobu spát. Nehledě na to, že jde i o to, z jakých zdrojů se elektřina vyrábí. Pokud z uhlí nebo plynu, jako třeba dominantně v Česku dnešních dnů, ve výsledku to asi příliš nepomůže.
Reálný cíl je totiž nakonec úplně jiný. Je třeba dosáhnout toho, aby vozidel, ať už spalovacích nebo elektrických, bylo dramaticky méně. To, že bude mít rodina dvě nebo tři auta, to zkrátka nebude moci existovat. Možná i jeden vůz na domácnost bude brzy luxusem. Počítá se s tím, že lidé budou v mnohem větší míře využívat hromadnou dopravu, a to především po městech, ze kterých dost možná časem vymizí všechna vozidla určená pro individuální dopravu.
Komentář Tomáše Mrkvičky
Foto: Shutterstock
No to je jednoduchý pokud jste nespokojení s tím co se v EU děje, tak volte opozici. Ukažme svou nespokojenost. S vládou a směrem EU. Moc na výběr není, ale možnosti jsou, i za cenu rozpadu EU. My jsme ti co rozhodují. A proto jdite k euro volbam a nepotporujte to co se vám nelibý, i za cenu toho že budem volit třeba komunisty.Třeba se někdo probere.
Tak nevím,co tím autor článku myslel…šílené dohady,nebo snad víte něco víc,než všichni ostatní? Ale zřejmě málo čtěte,to by jste věděl,že povinnost elektrifikace vozidel od 2035 skončila,protože se zjistilo,že je to nereálné,norma Euro7 se posouvá o 5 let