Mohlo se zdát, že poskytnutí státních garancí za úvěr pro dopravní společnosti, které vláda schválila přinejmenším částečně na popud letecké společnosti Smartwings, tuto firmu definitivně zachrání, jakkoliv bylo experty a opozicí tvrdě kritizováno jako riskantní. Jenže ani to podle všeho nepomohlo – Smartwings mají nadále problém najít banku, která by jim půjčila prostředky na provoz. Aerolinkám totiž v důsledku koronavirové epidemie propadly tržby až o 80 %.
Čínský problém
Jak se zdá, hlavní problém je v majoritním akcionáři v podobě čínské společnosti CITIC. Ta ve Smartwings drží 49,9 %, které zdělila po zkrachovalé předchůdkyni CEFC a od počátku o ně nejeví příliš velký zájem. V dobrých dobách to zas až tolik nevadilo, byť už loni se zbylí akcionáři dožadovali toho, aby CITIC navýšil ve společnosti kapitál, což se ale nestalo, a tak museli miliardáři Šimáně, Šmejkal a Vik dorovnávat ztráty způsobené výpadkem Boeingů 737 MAX ze svého.
V důsledku koronavirové krize se chvíli zdálo, že čínský akcionář zasedne k jednacímu stolu a bude situaci řešit. S dalšími akcionáři se dokonce dohodli na tom, že do společnosti dají stovky milionů korun, aby veřejnosti, státu i bankám bylo jasné, že o další fungování firmy mají zájem. Jenže Číňané svou část slibu nesplnili. “Konkurz si nepřejí, ochota nalít tam další peníze je však hodně malá. Teď se vyjednává o prodeji jejich podílu,” uvedl zdroj obeznámený s jednáním pro Hospodářské noviny.
Číňané záměr prodat svůj podíl ve Smartwings avizovali už dříve. Jako nejpravděpodobnější kupci se nabízejí zbylí akcionáři, od kterých CEFC v roce 2015 podíl kupovalo. Představy o současné hodnotě firmy se ale na obou stranách zásadně liší. CITIC by podíl rád prodal alespoň s minimálním ziskem. Podle Jaroslava Tvrdíka ho její předchůdce přitom kupoval za miliardu korun, a to v době, kdy se Smartwings dařilo. Dnes se jeví jako krajně nepravděpodbné, že by někdo za polovinu aerolinek miliardu zaplatil, když není jasné, zda přežijí letošní rok, natožpak ty další.
Akcionáři mohou financovat z vlastních prostředků
“Čínská státní společnost o dění a situaci nejeví žádný zájem a jejich dosavadní ochota se blíží nule,” přiblížil současný stav jeden z akcionářů Smartwings, Jiří Šimáně. “Společnost nechceme nechat v žádném případě padnout. Na řešení s bankami pracujeme a v příštích týdnech bychom měli být schopni předložit EGAP žádost o podporu.”
Stát je ochoten zaručit za dopravní společnosti, tedy i Smartwings, 80 % z poskytnutého úvěru. Firma si ale musí najít financující banku, která půjčku poskytne a která také ponese případné riziko 20% ztráty. Je jen důkazem toho, v jak špatné je letecká společnost situaci, když se jí takovou banku nedaří najít. Bez externího financování přitom problémy sužovaná společnost jen těžko přežije. Stále čeká na kompenzaci od Boeingu za uzemněné Maxy, kdy se za ní u amerického výrobce přimlouval i premiér Andrej Babiš. Právě tato přímluva mohla státní pomoc ohrozit, protože obsahovala tvrzení podle kterého byla firma ve špatné finanční situaci už loni.
Česká část akcionářů má přitom dostatečné prostředky na to, aby Smartwings od Číňanů odkoupila (respektive jim vrátila to, co za její polovinu zaplatili) a půjčila ji z vlastních zdrojů. Akcionářem je totiž silná skupina Unimex Group Jiřího Šimáně a Jaromíra Šmejkala, kteří se pravidelně umisťují na předních příčkách mezi českými miliardáři.
Na sociálních sítích se objevily příspěvky nespokojených zákazníků Smartwings, kteří si u společnosti koupili letenky, načež aerolinka jejich lety zrušila a prostředky jim zatím nevrátila. Podle některých názorů jde o svébytnou formu úvěrování krachující firmy, která ale může vyústit i v to, že cestující o své peníze nakonec přijdou.
Foto: Freepik