Pakliže je v České republice s nějakou potravinou opravdu problém, bývá to obvykle maso, zejména potom to kuřecí. Zatímco dříve byla tato země v jeho chovu a produkci soběstačná, dnes už to neplatí. Tuzemské chovatele do značné míry zlikvidovala zahraniční konkurence. Nejprve z Polska a v poslední době potom z Ukrajiny.
Odkud to sem vozí
Jenže zatímco tuzemská produkce byla vysoce kvalitní a podléhala spoustě pravidlům, ta zahraniční je na tom o poznání hůře. Cena kuřecího masa přitom neustále roste, ať už pochází odkudkoliv. Z toho plyne, že největší zisk na tom mají obchodní řetězce.
Lidl přitom patří ke společnostem, které se rády opírají o to, že podporují tuzemské dodavatele a výrobce potravin. Pakliže se jich ale konkrétně zeptáte, zjistíte, že je to opravdu jen reklamní kampaň, která nemá s realitou nic společného.
“Lidl patří k nejtvrdším vyjednavačům, a pokud mu neprodáme za jím diktované ceny, tak si produkt sežene někde úplně jinde,” říká chovatel, který si nepřál být jmenován, jelikož s tuzemskými řetězci musí chtě nechtě spolupracovat.
Lidl odebírá maso od mnoha velkých dodavatelů, mezi které patří Drůbežářský závod Klatovy, Vodňanská drůbež nebo závod Xaverov. To ovšem není zdaleka všechno. Spolupracuje totiž i se zahraničními dodavateli.
Něco je opravdu dobré
Vzhledem k tomu, že maso prodává často pod svými privátními značkami, je potřeba se pídit po jeho původu. Ten totiž může být každou chvíli jiný. Není ovšem často jednoduché ho rozpoznat, přestože se většina lidí spoléhá na to, že jim poradí označení CZ na obalu. To ovšem značí pouze to, kde bylo maso naposledy zpracováno, což může být pouhé přebalení.
Čtěte také: Masivní slevy v Lidlu. Tohle Češi ještě neviděli, od rána tam stojí frontu. Bude to ještě pár dní
Aby mohlo být maso považováno za české, musí tu být také vyprodukováno a poraženo. Pravdou je, že do řetězců se dostává stále méně takového masa. Ovšem pozor, ne všechno zahraniční maso musí být špatné. Právě Lidl prodává například vynikající irské rib-eye steaky z hovězího masa a nedávno v rámci speciální akce nabídl dokonce japonské maso Wagyu. To ale bylo velmi drahé, a tak na prodejnách zůstávalo do poslední chvíle. Potom ho zaměstnanci museli polepit známými oranžovými nálepkami, které signalizují výraznou slevu, která v tomto případě dosahovala až 70 %.
Foto: Shutterstock