Česká ekonomika začíná mít poměrně závažný problém. V důsledku vysoké inflace totiž rostou požadavky zaměstnanců na vyšší mzdy a odměny. Co se dosud dařilo držet v určitých mezích, se teď naplno rozjíždí. Když se to podaří, je to pochopitelně důvodem ke spokojenosti dotyčných zaměstnanců, ale na druhé straně to může zadělat na nemalé problémy mnohých firem, které už nemají příliš kde brát.
Velké peníze na ruku
A i když mají, jejich konkurenceschopnost se v důsledku zvyšování mezd snižuje. Nehledě na to, že noví investoři už se České republice vyhýbají obloukem, když vidí strmý růst platů v posledních letech, nízkou nezaměstnanost a stále rostoucí požadavky lidí. Za tyto peníze už zkrátka není výhodné zde vykonávat ten typ produkce, která byla pro Česko typická.
Dobře se to dá ukázat na příkladu největšího zaměstnavatele v zemi, kterým je pochopitelně Škoda Auto. Ta již veřejně oznámila určité problémy, které bude řešit snižováním počtu zaměstnanců, jež se pravděpodobně neobejde bez propouštění. Na druhé straně ale vidíme, jak si její silné odbory opět vymohly mimořádné podmínky.
Odbory oznámily, že mzdy Škoda Auto stoupnou od dubna o 5 %. To se nezdá být jako kdovíjaké číslo, byť to není vůbec špatné. Ukazuje se však, že mnohem více se odehrálo na poli bonusů. Automobilka se zřejmě nechtěla zavázat k rapidnějšímu růstu platů, ale na druhé straně kývla na velmi štědré odměny.
Jak to bude dál?
Zaměstnanec Škody Auto by si za rok měl na veškerých benefitech a odměnách přijít na 170 tisíc korun. Jen variabilní bonus ke mzdě z toho bude činit 100 tisíc. To jsou opravdu velké peníze, jež příliš nereflektují to, jakým potížím automobilka čelí a do jak nejisté fáze vstupuje.
Čtěte také: Už je to tady. Velká firma začala ve velkém propouštět Čechy. Tak to je síla
Řada ekonomů se o osud největšího zaměstnavatele v Česku obává, a to z důvodu sílící konkurence vozů s Číny, zejména potom těch s elektrickým pohonem. Na tomto poli totiž Škodovka nedokáže absolutně konkurovat a dle odhadů je o několik let pozadu. Její propad může být proto v příštích letech skutečně rychlý.
Foto: Shutterstock