Českou republikou opět hýbou ceny másla. Když už se konečně zdálo, že na potravinách letos snad i něco ušetříme, všechno se opět otočilo a obchodníci se rozhodli zákazníky zase ždímat na oblíbeném výrobku. Je přitom zajímavé, že navyšování marží může mít mnoho podob. Málokdo třeba ví, že obchodní řetězce ze všeho nejvíce vydělají na nejlevnějších máslech, která prodávají ve slevových akcích.
Ceny začínají být nepříjemné
Z tohoto pohledu je pro ně aktuální prostředí jako dělané. Klasická čerstvá másla z České republiky, která má každý zákazník v oblibě, jsou momentálně cenově skutečně až nedostupná, jelikož cenovky překročily hranici 70 Kč a dále stoupají. Nečekejte, že by tyto produkty šly do akcí. A když už, tak maximálně jen kosmetických. Důvodem je to, že pro zemědělce je aktuálně náročné máslo vyrábět, a tak ho prodávají za vyšší cenu.
Obchody si s tím ale umí poradit a Čechům rády nabídnout máslo v akci, po kterém každý touží, aby si ho mohl nakoupit celý nákupní vozík a před Vánoci zamrazit. Očekává se totiž další cenový nárůst s pokračující sezónou.
Dochází k tomu opakovaně
“Obchodní řetězce opět nakoupily obrovské množství másla ze zahraničí, které teď budou postupně nabízet ve slevových akcích,” říká pro server Mix24.cz odborník na potraviny Aleš Vomáčka. “Ale dejte si pozor, nejde o klasické čerstvé máslo, jak ho známe, nýbrž o máslo stolní. To je něco jako druhá nebo třetí jakost.“
Toto máslo pochází ze státních hmotných rezerv z celé Evropy. V nich je obvykle uloženo déle než rok, přičemž potom správci rezerv rozhodnou o jeho výměně za nové. Toho starého se potřebují zbavit a nabízejí ho za zlomek ceny. “Obchody jsou takové máslo ve velkém množství schopny koupit za pár korun. Pak ho dají do akce třeba za 40 Kč a jen se po něm zapráší. Marže však činí stovky procent,” vysvětluje expert.
Nedá se to vůbec srovnávat
Stolní máslo se od čerstvého zásadně liší. Nemusí se totiž spotřebovat do 20 dnů od výroby, ale může trávit v mrazácích klidně až dva roky. Každý, kdo měl někdy takto dlouho zamraženou nějakou potravinu, dobře ví, že na její kvalitě se to zkrátka podepíše. Dané máslo může být například už trochu žluklé, případně bude mít nepřirozenou konzistenci.
“V Evropě se takové máslo většinou používá průmyslově, a to třeba ve velkých pekárnách. Specifikem České republiky je to, že se tu prodává za poměrně vysoké ceny koncovým zákazníkům,” poodhalil obchodní zákulisí Aleš Vomáčka.
Jak takové máslo poznat? Je to jednoduché. Bude mít datum výroby, které nesplňuje kritérium pro čerstvé máslo. Obvykle je to také nižší cena a zahraniční původ.
Foto: Shutterstock, zdroje: Akademie kvality, Fér potravina