České cestovní kanceláře se z hlediska cestování na přírodní pohromou zasažený řecký ostrov Rhodos rozdělily na dvě části. Jedna, podle všeho ta menší, se zachovala příkladně, a své klienty se snaží z ostrova co nejrychleji dostat, aniž by druhým směrem posílala další. Jenže potom jsou tu velké cestovky, které na Rhodos posílají další a další letadla plná lidí.
Prostě poletíte
Redaktor serveru Mix24.cz se v neděli dostavil na letiště v pražské Ruzyni, aby zjistil, jaká je mezi turisty směřujícími na Rhodos atmosféra. Bohužel nebyl schopen najít ani jednoho, který by se na dovolenou těšil. Bylo jasně vidět, že tito lidé cestují z donucení, protože jim nebyla poskytnuta žádná relevantní alternativa. A také, že to potvrzují.
“Dva dny jsme se snažili s cestovkou domluvit na náhradním řešením. Nechtěli jsme peníze zpět, ale zájezd někam jinam nebo alespoň aby se tento odložil,” líčí pan Miroslav přístup jedné z největších cestovních kanceláří na českém trhu. “Problém byl vůbec se s nimi spojit, a když už se to podařilo, řekli nám, že náš hotel je v oblasti, která zatím není zasažena, a tak prostě poletíme. Prý jedinou druhou možností je vlastní storno zájezdu, na které bychom ale tvrdě doplatili.“
V podobném duchu se vyjadřují také ostatní. Přírodní pohroma na Rhodosu je jediným tématem, které turisté ve skupinkách před odbavením řeší. Je to, jakoby měli jet někam, kam se jim vůbec nechce. Atmosféra je mezi nimi citelně ponurá. “Jak si máme užívat dovolenou, když pár kilometrů od nás evakuují hotely a bojují co jim síly stačí?” ptá se řečnicky pan Daniel. “Rhodos není zase tak velký.”
Velká nespokojenost
Pravdou je, že řada cestovních kanceláří svým klientům nevychází vůbec vstříc. Z jejich počínání je jasně cítit snaha minimalizovat škody na vlastním finančním výsledku. Přitom je otázkou, jak dnes či včera vyslaní turisté dopadnou a zda se náhodou směr požáru neotočí směrem k jejich hotelům. Není ani jasné, zda by tyto hotely nebylo lepší využít pro evakuované hosty a zda se tak náhodou neděje. To by znamenalo, že dojde k nemalým logistickým problémům. Na Rhodosu také vypadává elektřina, protože zasaženo bylo několik elektráren.
Navrátivší z Rhodosu si pro změnu ve velkém stěžují, že je na místě jejich cestovní kanceláře nechaly ve štychu. Do poslední chvíle je neinformovaly o hrozícím nebezpečí a zřejmě se snažily problém vysedět.
Lidé se však na sociálních sítích podivují i nad nevděčností některých evakuovaných Čechů. Jeden z nich například odposlechl zvláštní konverzaci. “Dostali jsme toasty, přitom máme zaplacené all inclusive,” stěžovala si prý jedna z turistek na provizorním místě, kam byli převezeni ze svých hotelů.
Foto: Shutterstock
Přírodní katastrofa, řada místních přijde o všechno a někdo možná i o život – a naši řeší tousty a případnou ztrátu za storno?
Jsou-li špatné předpisy a ani naše MZ nezmění svá doporučení, máme snad i vlastní rozum!
Přesně tak,já osobně bych zajezd stornovala a s cestovkou se snažila dohodnout bezplatné storno a pokud byla to nepristoupili,tak bych šla přes soud.
Chápu to rozhořčení lidí z přístupu cestovek. Problém je ,že cestovky se postavili do role bank. Chcešli zájez podepiš smlouvu a zaplať . Připomínky ke smlouvě jsou nemožné neboť smlouvy jsou standadyzované a nelze je doplňovat!!!! No a tak to dělají i všechny České banky . Využijí té Vaší eufórie ,že někam chcete jet a vyžijí toho ,že v tu chvíli podepíšete cokoliv! Pokud se toto v naši zemi nezmění budou si tu všici dělat co chtějí jak banky,tak cestovky. Velmi špatná Justice a zákony!!!!!!!!!
Byla jsem na Rhodosu před požárem v půlce června.
Delegátky byly mladé slovenské holky, které nás ubytovaly, nabídly výlety, a to bylo všechno.
Nedivím se, že totálně selhaly v řešení krizové situace, která po požáru vznikla.