Aktuálně probíhá velmi živá diskuze o tom, zda by důchodci ve svém pokročilém věku měli řídit, nebo zda bude lepší, aby se jim řidičský průkaz odebral. V tomto ohledu už se ostatně chystá řada kroků a vše bude mít poměrně rychlý vývoj, který podle všeho přinese značné změny. Stále ovšem slýcháme, hlavně z řad seniorů, že je něco takového nesmyslné a že by měli mít možnost řídit dále a neomezeně.
Je to zkrátka nutnost
Právě se však odehrál případ, který to zcela popírá a ukazuje, jak moc je nová regulace důležitá. Nedaleko Úněšova totiž došlo k fatální nehodě, kterou zavinil právě 80letý řidič. Ten zničehonic vylétl ze silnice a narazil do stromu. Jednoduše z nějakého důvodu nezvládl řízení či ztratil kontrolu nad vozem a skončilo to velmi špatně.
Vše se přitom odehrálo na silnici druhé třídy, takže k mnohem větší katastrofě nebylo daleko. Pokud by řidič vylétl do protisměru, a tam zrovna projížděla jiná vozidla, mohlo to dopadnout ještě podstatně hůře.
Pakliže by dnes platily předpisy, které se chystají, dotyčný mohl ještě žít, protože už by mu býval byl odebrán řidičský průkaz. Evropská unie totiž chce, aby se lidé starší 70 let podrobili velmi přísným prohlídkám a pravděpodobně také testování za provozu, ve kterém by prokázali, že mají stále veškeré schopnosti nutné k plnohodnotnému řízení vozidla. Tyto zkoušky by se potom každých pět let opakovaly.
Bude se to týkat všech
Je poměrně pravděpodobné, že v 80 letech už by zkouškou procházelo jen velmi málo osob, jelikož v tomto ohledu je stáří neúprosné a zejména určitá orientace či rychlé reflexy zkrátka odcházejí. Nejde přitom o nic namířeného proti současným seniorům. Jde o opatření, které se bude týkat všech, až přijde jejich čas. Cílem EU ostatně není nic jiného, než aby do roku 2050 z evropských silnic zcela vymizely podobné fatální nehody.
Čtěte také: Velké změny v řidičských průkazech. Musíte rychle konat, jinak nesmíte řídit
Pravdou však je, že v relativně dohledné budoucnosti by ani starší osoby nemuseli ztratit možnost jezdit vlastním vozem. Stále častěji se totiž v této souvislosti upozorňuje na benefity autonomních vozidel, která vás z místa na místo odvezou zcela samostatně, aniž byste je museli řídit.
Foto: Shutterstock
Když se podíváme na dopravní nehody a následky tak z toho vyplyvá, že ŘP by se měli vydávat nejdříve v 38 letech
Jsou to jednotlivosti které mohou způsobit všechny věkové kategorie. Domnívám se že statistiky nejvyšší nehodovost, tak i nehodovost s následkem smrti bude někde jinde a tomu by se měli spíše věnovat. Poslední dobou mám dojem že se ty články furt opakují aby vzbuzovali ve veřejnosti k důchodcům neúctu.
Kolik mladých si myslí, že to má plně v rukou a předjíždí Vás i když jedete povolenou rychlostí.
On nejen Kulhanek, ale už i Mrkvička. Vládní politika je vládní politika. Rozděl a panuj. Dědeček a babička unikají chlebíčka. Důchodci jsou nebezpečím pro stát atd. Co bude následovat dalšího? Takhle to začínalo se Židy a jak to skončilo, víme. Je to fialový hnus jak se chovají k seniorům.
On nikdo z mladých nikdy nehavaroval? Důchodci mají statisticky nejméně havarijí. Dokazují to statistiky pojišťoven. Nejvíce fatálních havarii mají mladší od 18-28 let. Většinou jsou v tom drogy a alkohol. Nezodpovědnost, hazard, vysoká rychlodt a nebezpečné předjíždění. Návraty z diskoték a zábavy, naráz do stromu a často to odnese celá osádka vozidla. O tom se ale moc nemluví. Tato vláda potřebuje mladé nezkušené a manipulovatelné voliče. Stáří mají zkušenosti na hned tak na nějaké lži neskončí. Proto je tato vláda tak nenávidí.
Přesně tak jim jde jenom o likvidaci duchodců mladým mažou med kolem pusy a ostatní ví jaká je pravda.jezdim od 57 roku od pionýra až po autobus bez problémů prohlídky si hlídám tak ať kontrolují mladé dřive bylo policii vidět dnes ne a stále,že jich je malo kontrolovat rychlost je nej jednoduší a co takhle stopka zákaz zastavení průjezd na červenou a nebo že zůstane v křižovatce a blokuje průjezd,a co jízda vjednosměrce v protisměrně to vše je realita a vtěchto problémech jsem zatím důchodce neviděl.U Alberta je zákaz zastavení kdo to tam dodržuje nikdo mladym je zatěžko pár metrů navíc.
HOLD MAME DEMOKRACII a to pro mnohé znamená že si může ďělat co chtějí žádnà zodpovědnost
To je zase hnůj tenhle článek… A kde je napsáno, že právě důchodci patří mezi nejopatrnější řidiče ?…. nevšiml jsem si, že by v nějakých statistikách právě důchodci -řidiči představovali nějakou pohromu. A když už se něco takového občas stane,tak to je pak orná půda pro kdejakého šmejda,jako třeba teď autora tohoto článku…
Ale toto se děje jak u seniorů tak také u mladých a jak se to u mladých bude řešit?
Řidič vylétl ze silnice a narazil do stromu…
Toto čteme pravidelně a nevím, proč by zrovna důchodci měli tvořit výjimku.
Pravda je, že nebývají
opilí,
zfetovaní,
nezávodí
zbytečně nepředjíždějí
ani nevybrzďují jiné.
Pokud se prosadí legalizace marihuany, přibude řidičů s potřebou léta a vznášet se i s autem, že páni odborníci?
jediný, kdo má přesná čísla, jsou pojišťovny a asi bychom se divili, kdyby zveřejnili tabulky četnosti, přičin a věku viníků nehod.