Máme tu další konkrétní příklad toho, proč by řada seniorů vůbec neměla usedat za volant. Sami totiž jen velmi obtížně posoudí, zda jsou řízení stále schopni a zda už náhodou nebudou v provozu představovat spíše závažný problém.
Tohle se nesmí stávat
“Jednadevadesátiletý řidič osobního automobilu značky Škoda si při výjezdu z garáže zřejmě spletl brzdový pedál s plynovým pedálem, přičemž následně přejel pozemní komunikaci,” uvedla ve své zprávě Policie České republiky, která celý případ řešila a zaznamenala. “Poté vjel do protisměru a na chodník, kde narazil do betonového plotu. Po nárazu sjel do zahrady, kde přední částí vozidla narazil do stromu.”
Škoda byla odhadnuta na nějakých 115 tisíc korun a naštěstí se nestalo nic ještě závažnějšího. Dotyčný řidič, který má 91 let, přitom předložil lékařský posudek opravňující k řízení motorových vozidel, který byl platný jen do září loňského roku. Je tedy otázkou, na základě čeho získal řidičský průkaz.
Ovšem už jen skutečnost, že někdo vydal takovýto posudek, který byl ještě donedávna platný, u devadesátiletého řidiče, je zkrátka na pováženou. Jen to ukazuje na nutnost zavést nová pravidla, která budou obsahovat pravidelné testy způsobilosti řídit vozidlo.
Opatření už se připravují
Chystá už je Evropská unie a vztahovat se tedy budou i na Českou republiku. Po dosažení 70. roku věku se budou muset řidiči pravidelně podrobovat zkouškám, které jednoznačně zjistí, zda mohou dále řídit, nebo zda už musí řidičský průkaz odevzdat. Testy by se měly opakovat každých pět let.
Čtěte také: Senioři za volantem končí. Spousta z nich bude muset odevzdat řidičák. Jezdit mají autobusem
Cílem je pochopitelně snížit nehodovost na silnicích, zejména potom tu nejtěžší. Senioři za volantem jsou bohužel často velkou hrozbou, kdy například už nezvládají úplné základy a řídí třeba v protisměru na dálnici nebo ignorují značky Stop. Výše uvedený příklad je jen dalším v řadě, který potvrzuje, že řízení důchodců je potřeba zaměřit pozornost.
Foto: Shutterstock