Dnes už je veřejným tajemstvím, že Evropská unie plánuje znemožnit řízení vozidel značné části lidí důchodového věku. Důvodem je především snaha o maximální bezpečnosti na silnicích, proti které právě senioři za volantem stojí. Patří k nejvýznamnějším skupinám způsobující nehody, a to často velmi vážného charakteru.
Brzy přijdou zásahy
Plánem EU přitom není nic jiného než zajištění naprosto bezpečného provozu, kdy již v roce 2050 by nemělo docházet k žádným fatálním nehodám. To však znamená, že ze silnic budou muset zmizet řidiči, kteří ztratili důležité reflexy, případně již nemají tak dobrou orientaci, která je k řízení vozidla nutná.
Již poměrně brzy budou zavedeny speciální testy, kterým se bude muset i v České republice podrobit každý senior při dosažení 70. roku věku. Tehdy se otestuje, zda skutečně stále dokáže být plnohodnotným účastníkem provozu. Pakliže testem neprojde, bude mu řidičský průkaz nemilosrdně odebrán.
Není třeba to brát jako nějaké úkorné opatření vůči současným seniorům. Ba právě naopak, jde o neutrální věc, která se dotkne v daném věku úplně všech, tudíž nejde o nějakou nespravedlnost. Stejně jako se řidičský průkaz uděluje až od 18. roku věku, tedy je stanoven určitý začátek pro možnost řízení, tak budou stanovena také pravidla na druhém konci věkové škály.
Auto pojede samo
Testy se přitom budou každých pět let opakovat. A je jasné, jak to asi bude vypadat. Zatímco sedmdesátníci mohou ještě z větší části projít, pokud se k testu dostaví třeba 85letý člověk, zřejmě už jím zkrátka neprojde.
Možná to ale nakonec nebude znamenat, že senioři nebudou moci jezdit v osobních vozidlech. Vývoj je totiž neúprosný a na spadnutí jsou takzvaná autonomní vozidla, zejména potom v kombinaci s moderními elektrickými pohony a pokročilým software. Tyto vozy totiž mohou řídit samy, případně mohou být v první fázi například dálkově řízeny.
Čtěte také: Stát pošle důchodcům peníze navíc. To se nečekalo. Každý ale dostane jinak. Kolik nafasujete vy?
Vlastně to bude takový luxus, jako byste měli vlastního šoféra, kterého si však většina lidí s normálním autem nemůže dovolit. Takto ale bude vozidlo řídit za vás a vy se nebudete muset věnovat řízení, nýbrž nějakým užitečnějším činnostem. Zároveň se předpokládá, že taková auta budou v provozu naprosto bezpečná.
Foto: Shutterstock
Eu už tu v roce 2050 nebude a možná už ani v roce 2030. Ono už teď má EU na kahánku. Se podívejte, kdo pomalu, ale jistě vyhrává volby. Jsou to strany a politici, kteří nechtějí dělat štětky Bruselu. Když pomineme Maďarsko, kde Orbán dlouhodobě brojí proti diktátu zkorumpovaného Bruselu, tak se změnily vlády na protibruselské ve Švédsku, na Slovensku a teď i v Holandsku, kde má vítěz voleb ve volebním programu dokonce vystoupení z toho žaláže národů. A tak to půjde postupně od jedné země po druhou, potom jak bude růst nasranost obyvatel na zkorumpované neoliberální probruselské vlády.
Souhlasím s Vámi. A ještě chtějí urychleně zavést euro. To zase dopadnete špatně, hlavně pro nižší i střední vrstvu, vše se zdraží. Nechci euro, chci naši, Českou korunu
EÚ stejně nemá dlouhého trvání.
Jeví se mi to jako naprostá pitomost. Tedy “úžasná” zpráva o tom co bude za 27let?!? V Německu, tedy v některých spolkových zemích už senioři musí absolvovat speciální test jejich schopnosti řídit a zejména reagovat. Výsledkem je, že je jim umožněno řídit pouze určitou a určenou nejvyšší povolenou rychlostí. Např. Max 60km/h a podle toho je jejich auto povinně opatřeno velkou nálepkou, ze které každý vidí, že řidič nesmí jet rychleji i kdyby chtěl a je třeba si na něho “dát pozor” v dobrém slova smyslu, protože se může zachovat “nepředvídatelně”. To mi přijde jako cesta zachovat seniorovi nezávislost (i jistou důstojnost) aby si např. mohl sám dojet nakoupit či k lékaři, přátelům. A přitom i trochu eliminovat jejich kreativitu při řízení 🙂 , kterou jsme asi již všichni někdy viděli 🙂 . Jednou také budeme senioři a doufejme, že z nás někdo nebude chtít úředně za každou cenu udělat nesvéprávného neschopna…
To nás budou značkovat a označovat, kdo je blbý a kdo blbější. Něco mě to připomíná, ale nemůžu to napsat,dali by mě ban.
Nemyslím si, že důchodci způsobují nejvíce nehod, a fatálních. Brusel by se měl soustředit zejména na mladē, nezkušenè, zdrogované a opilé řidiče. Ti jsou velice nebezpečnį, ne např. 70 ti letý řidič z povolání, který má najeto mnoho kilometrů. Starší řidiči jsou opatrní, mladí jezdí jako blázni, nedodržujį předpisy – překračují rychlost.