Situace na trhu s potravinami v České republice není vůbec dobrá. Zcela bez přehánění se dá říct, že zde každý zákazník přeplácí své nákupy o desítky procent oproti stavu, jaký by zřejmě měl platit. Stačí se podívat do Polska, kam stále více lidí jezdí nakupovat a kde jsou ceny o 30 až 50 % nižší. Nebo do Německa, kde jsou některé produkty, jako jsou například cukrovinky nebo dětská výživa, dvakrát levnější.
Tlačí na zákazníky
Obchodní řetězce v Česku hrají se zákazníky hru, kterou však už většina prokoukla. Standardní ceny jsou vystřelené směrem vzhůru, aby z nich bylo možné dávat slevy, které jsou velmi dobře marketingově využitelné. Pouze ve slevách tak nakoupíte za jakž takž rozumné peníze. Ostatně, i ministr zemědělství Čechům poradil, aby nakupovali v akcích, protože pouze tam dosáhnou na normální ceny.
Už to samo o sobě je hodně podivné a na stůl by se tak měly skutečně vrátit návrhy o tom, zda by se nejrůznější slevové akce přeci jenom neměly zrušit, protože vlastně vůbec neslouží spotřebitelům, ale pouze zahraničním obchodním řetězcům. Navíc v tomto ohledu nastal poměrně citelný vývoj.
Zatímco dříve se nejrůznější slevy prezentovaly v letácích distribuovaných do prakticky všech schránek v zemi, což bylo poměrně nákladné, teď obchodní řetězce přišly na mnohem efektivnější způsob, jak zákazníky ovlivňovat. Prakticky všechny spustily své vlastní mobilní aplikace, ve kterých nabízejí nejrůznější slevy, a to přímo na míru daným zákazníkům. Naopak, papírové letáky se ve velkém ruší a do schránek už takřka nechodí.
Toto si nepřejeme
Tady se ale objevuje problém. Senioři mají s mobilními aplikacemi problém a k mnoha slevám se vůbec nedostanou. “Jakoby nestačilo, že už si letáky musím pročítat v mobilu, to jsem se ještě naučila. Ale teď je spousta slev takových, že je musíte nejprve nějak aktivovat a pak využít, tomu já už nerozumím,” říká paní Ingrid, které třeba v Kauflandu nebo Tescu utíká jedna sleva za druhou, protože je nedokáže využít. Některé položky svého nákupu tak pořádně přeplatí, klidně i dvojnásobně.
Odborníci poukazují na skutečnost, že jde o velmi špatný přístup, a to hned z několika hledisek. Slevy mohou využívat pouze lidé s chytrými telefony, a to navíc ti, kdo je umí dobře ovládat. Nehledě na to, že prostřednictvím aplikací dochází k masivnímu sběru osobních informací a nákupních preferencí, se kterými se potom dá pracovat. Je ale otázkou, zda si to ve skutečnosti přejeme.
Foto: Shutterstock
Slevy jsou fajn😀ale je kolem nich nesmírná sprostota. Každý řetězec je chápe jinak. V Lidlu prijit ten den a ještě nakoupit za min 300 Kč a ještě hlídat kupón. Chudák pokladní i zakaznik. Pak jsou slevy s dobíhající záruční lhůtou, potraviny s praporkem a ještě poslední den v týdnu hlídat to, že v regálu už máš zboží nové na příští týden. A pak jsou nastrely,které tam někdo dá. U zboží je neplatná nebo špatná věnovala v regálu a ještě hlídej počty kusů, pro které sleva platí. Je třeba se tam na nákup důkladně připravit. Na začátku to bylo jednodušší a lepší. Pak jsou ty další, tam je to zase jinak.Vychovavaji nás k bdělosti a pozornosti
Vykašlat se na lichvářské řetězce v Česku a jezdit nakupovat do Polska, Rakouska, Německa. Když to udělá byť jen 20% Čechů, řetězce hlavně u hranic si začnou sypat popel na hlavu a rychle jim dojde, že tudy cesta nevede.
Bohužel mladí už jsou na tom prostě jinak. Obrovské problémy, které jste tu popsala, mi vůbec nedělají problém. Prostě se během půl minuty až minuty podívám, jestli na něco z toho co kupuji, je zrovna kupon (zrovna mluvím o Lidlu) a když jo, tak ho aktivuji. Naučit se pustit aplikaci, kliknout na kupony a aktivovat ty, co nejspíš využijete je tak jednoduchá věc, že opravdu nevím co si myslet o schopnostech dnešních důchodců 😀 5-ti roční dítě se to naučí během 5 minut a Vy to nezvládnete? 😀 to je k zamyšlení 😀
Jsou to zločinci
Jsem důchodce a nějak nepozoruji že by po mne někde chtěli víc. Ten článek považuji za blábol z okurkové sezony