Málokdo zaregistroval, jak rychle české obchodní řetězce změnily svou prodejní taktiku. Pokud pomineme skutečnost, že namísto prodaného množství teď své zisky chtějí podpořit především vysokými maržemi, což je jednodušší, velké změny se odehrály také v marketingu a pojetí nejrůznějších slevových akcí.
Zaplatíte mnohem více
Některé obchody dokonce již zcela zrušily tištěné akční letáky, zatímco jiné si je ještě udržují, ovšem nelze si nevšimnout, že slevy v nich obsažené už nejsou tak lukrativní jako dříve. To pravé ořechové se dnes totiž odehrává někde úplně jinde. A sice v mobilních aplikacích, které dnes prakticky každý obchodní řetězec v Česku svým zákazníkům nabízí.
Právě tam je možné objevit velmi lákavé nabídky a pouze s těmito aplikacemi nakoupíte alespoň jakž takž výhodně. Spojme si to přitom s výrokem bývalého ministra zemědělství, který naplno pronesl veřejné tajemství: ceny ve slevách v Česku jsou ve skutečnosti běžnými cenami. Zatímco ceny bez akcí jsou absurdně vysoké.
Dříve stačilo si dát věc z akčního letáku do nákupního vozíku a na pokladně zaplatit. Dnes už je ale nutné k tomu mít mobilní telefon, nainstalovanou aplikaci a také si slevu v mnoha případech aktivovat. To je pro mnoho důchodců prakticky neřešitelné. “Byla jsem zvyklá chodit do čtyř různých obchodů na slevy. Těch ale ubylo a každá druhá je dneska jenom v mobilu. Dcera mi to tam sice nějak nahrála, ale já se v tom stejně ztrácím,” říká sedmdesátiletá paní Hana z Havířova. “Kolikrát si myslím, že nakupuji ve slevě, ale pak na účtence vidím, že mi to dali za plnou cenu. Když to jdu řešit na informace, jenom mi řeknou, že jsem si to nezapnula v telefonu.“
Nemělo by se to dít
Některé slevové akce v rámci aplikací nebo klubových programů jsou přitom skutečně výrazné. Například v Tescu můžete na každém nákupu s klubovou kartou ušetřit kolem třiceti procent. Jsou tu ale i slevy v aplikaci, které si musíte aktivovat před nákupem. U některých položek slevy dosahují až padesáti procent. Normálně byste zaplatili třeba 200 korun, ale s aplikací to budete mít jen za stovku.
Podobně je tomu dnes i v dalších řetězcích. Svou aplikaci tvrdě tlačí Kaufland, Lidl, Billa nebo Albert. Jak ale pro server E15 poukazuje odborník Hynek Trojánek, tyto praktiky jsou velmi problematické. Schází tu totiž reálná alternativa k získání slevy. Zákazník jednoduše musí poskytnout své osobní údaje a také údaje o svém nákupním chování, které jsou pro řetězce mimořádně cenné. Automaticky se také předpokládá, že bude mít chytrý mobilní telefon a bude ho umět velmi dobře ovládat.
Čtěte také: Důchodci opět řádili v Lidlu. Zákazník zažíval hotová muka. Proč to pořád dělají?
Je docela možné, že obchodní řetězce s tímto brzy narazí, jelikož teď zákaznická data těží skutečně ve velkém. Potom jim nedělá problém šít vám nabídky přímo na míru. Ale také naopak. Pokud vidí, že nějaké zboží opravdu potřebujete, slevu vám na něj nedají, protože dobře ví, že si ho koupíte i tak. Jiným ji naopak poskytnou, aby je přiměli k nákupu toho, co tolik nepotřebují.
Foto: Shutterstock
Má to jednoduché řešení vyžeňte obchodní řetězce s Česka a konečně nebudete mít očem psát a všichni si oddychnou. Zlatá JEDNOTA!!!!!!!!!
Z Česka
To jsme teda dopadli, když lidi okrádají vlastní lidi a proč? No protože je třeba zaplatit ten managerský potěr v kancelářích.Prodavačkám dají směšný plat a sami sobě od měsíčně čistých 40 tisíc Kč nahoru!!!!!
Maso nakoupí za kilo sotva 35 Kč a prodávají od 110Kč nahoru
Tak takhle se žije bez práce a jsou za vodou!
Paní Vlasto, jste trošku mimo.ZA 1kg masa nezaplatí sto korun, ale dvěstě padesát..🌞 hezký den.
Přesně
Přesně tak. Dřív tady žádné řetězce nebyly a šlo to také. Zboží nekvalitní a kupuje se ho kvanta. Zbytečně, pak se vyhazuje.
Kdo chce, tak se to naučí. A kdo ne tak má prostě smůlu. Každý má tu šanci.
S těmito fake slevami jsem ve svém životě zametl jednoduše. Jezdím na nákupy už jen dl Rakouska. Levnější, lepší, žádné uměle vytvořené slevy.
1-2 měsíce by to chtělo utáhnout opasky a kupovat opravdu jen to nutné. Žádné zásoby do mrazáků atd. Pak uvidíte jak levně tady bude. Každý brečí jak želva, ale košíky s jídlem májí lidi stále plné. Lidi prostě akceptovali ty ceny. Pak není důvod proč by market musel zlevnit.