Ceny potravin v České republice byly velkým tématem tohoto i minulého roku a zdá se, že se budou hojně řešit i v tom příštím. Na velkou zápletku už je totiž zaděláno. Na počátku roku se totiž snižuje daň z přidané hodnoty na potraviny, a to na 12 %, což je sazba, která tu už dlouhou dobu nebyla. Česko se tak snaží jít spolu s evropským trendem, kdy se právě DPH na ty nejpotřebnější věci snižuje. U nás přitom bylo ve srovnání s ostatními zeměmi poměrně vysoké.
Obchody s lidmi vyběhli
Stát si pochopitelně přeje, aby to vedlo k určité úlevě v případě vysokých cen potravin. A obchodníci skutečně nejprve slíbili, že snížení daně do cen promítnou. Jak se ale později ukázalo, byl to pouze jejich trik, kterým si tuto nižší DPH zajistili. Když byli teď v prosinci ministrem zemědělství znovu osloveni, zda ceny skutečně sníží, oznámili, že se tak nestane. A nejen to, dokonce je ještě navýší.
Obchodní řetězce tak dokázali stát i zákazníky dokonale převést a zjevně chtějí pokračovat v navyšování marží. Stát si teď s hrůzou uvědomil, že v podstatě nemá, jak proti tomu zasáhnout. Jedna možnost by tu přeci jen byla a řetězce by ji nemohly ignorovat. Jak zdůrazňují ekonomové, vše mají ve svých rukách zákazníci, kteří mohou přestat zboží za vysoké ceny kupovat. To je však hezké v teorii, ale velmi problematické v praxi.
“Nevím, proč by k tomu mělo dojít. Obchodníci ví, že Češi jsou ovce a ochotně to koupí draze,” odpověděl ekonom Vladimír Pikora na otázku Blesku, zda by v průběhu příštího roku mohly potraviny přeci jen zlevnit. Právě ta skutečnost, že lidé neustále se zvyšující ceny akceptují a zboží kupují, vede řetězce k přesvědčení o nekončící poptávce, tudíž se toho snaží využít.
Problémem jsou slevy
Z pohledu ekonoma se obchodní řetězce chovají racionálně a nic jiného než snahu o maximalizaci zisku od nich nečekejme. Důvodem, proč je to v Německu nebo v Polsku jinak, je především ten, že tam lépe funguje konkurence, a lidé tam jsou na ceny velmi citliví a nesmyslná navýšení neakceptují.
Je to paradoxní, protože mnozí si myslí, že na cenu jsou citliví především Češi, a to proto, že nakupují v akcích. To je ale naopak součást problému. Nejrůznější slevy totiž v podstatě rozmazaly povědomí o skutečných cenách, které jsou mimořádně nadsazené. Kdo tak nesleduje akční nabídky, nakupuje mimořádně draze.
Foto: Shutterstock
Je mi Vas upřímně líto. Jsem šťastná, že fialovému státu už neplatím daně.
Ne každý může jezdit do Polska, Německa, nebo Rakouska, nemá auto.
Ona tady byla i deseti procentní daň autor asi zapomněl a kdyby šla vláda evropským trendem tak ji srovná s úrovní okolních zemích a ne tak vysoko,k cemu máme kontrolní úřad státní aparát že nazvete občany ovce přestože nakupují předražené potraviny? Já nepodporují a nebudu podporovat tuto zlodějinu pod záštitou státu nakupují už několik let v Polsku, ale tento luxus si nemůže dovolit každý
Tak že chytrák ekonom tohle řekne. Ne každý může jezdit do Polska Německa a nakupovat levněji. Jsou potraviny které ničím nenahradíte . Lidi jsou podle vás 🐑 . A co jste vy co jíte jehličí . Toto může napsat jenom ekonom IQ on vlastně žádný nemá.🚽🚽
V tom našem státě mě už nic nepřekvapí. Vše je drahé, ale Fiala tvrdí něco jiného. Kam na tu statistiku chodí?