Česká republika stále nemá nějakou ucelenou komunikační strategii, která by směřovala k omezení škodlivého dopadu dezinformací, případně přesvědčovala lidi o tom, aby se nechali očkovat. Jak se zdá, bude se postupovat cestou ad hoc akcí bez nějakého většího promyšlení. Vzhledem k nemohoucnosti ministerstva zdravotnictví v této věci dnes stačí, aby kdokoliv přišel s nápadem, jak zpropagovat očkování, a od úřadu na něj dostane peníze. Přesně takto podle svých slov postupovali i mladí influenceři Anna Šulcová a Jakub Gulab.
Přestože nejde o široké veřejnosti známé osobnosti, dostali zakázku za 500 000 Kč, a to za umístění několika krátkých videí na sociální sítě Instagram, Facebook, Youtube, TikTok či Twitter. Je otázkou, proč byla kampaň svěřena právě této dvojici. Anna Šulcová na sebe totiž upozorňuje zejména na sociální sítí Instagram, kam pravidelně umisťuje fotografie, na kterých je provokativně či spoře oděna. Síla sociálních sítí Jakuba Gulaba je pro změnu velmi malá.
Dvojice influencerů tvrdí, že za svou práci nic nedostane, přesto jejich firma Medialer od státu inkasovala 500 000 Kč. Údajně mají být všechny tyto prostředky použity na propagaci na zmíněných sociálních sítích. V tomto ohledu jde ale o extrémně vysokou částku. Videa navíc mohla být pro ministerstvo zdravotnictví natočena pro bono a to by si potom jejich propagaci zajistilo svépomocí, například prostřednictvím agentury, která by připravila komplexní reklamní mix.
Celá akce vzbudila mezi odborníky velkou nevoli. Neudržel se ani nejslavnější český youtuber Karel “Kovy” Kolář, který zakázky kolegů zpravidla nekomentuje, ale tentokrát musel udělat výjimku. “Pardon, já se 8 let snažím k podobným věcem nevyjadřovat, ale 500 tisíc na Tiktok z veřejných peněz na kampaň pro vládu s agenturou (=pochybný tiktoker s litrem vkladu) je fakt mimo. V téhle době, kdy se stát zadlužuje na desetiletí. Úžasný. Až budu příště platit daně, juchnu si,” napsal Kovy na svůj Twitter.
Foto: Úřad vlády ČR