Že se český spotřebitel nemůže spolehnout na férové zacházení ze strany dodavatelů a prodejců potravin, to je poměrně známá věc. Přesvědčil se o tom naposledy v loňském roce, kdy v tuzemských obchodech ceny potravin nesmyslně rostly. A to s odůvodněním, že je vysoká inflace. Jak se ale brzy ukázalo, prodejci si především navyšovali vlastní marže. Třeba v Německu nebo Polsku se zdaleka tolik nezdražilo.
Hlavně nenápadně
Teď se ale na české zákazníky valí další hrozba. Výrobci cukrovinek totiž čelí bezprecedentnímu nárůstu ceny kakaových bobů. Ta je dnes historicky vůbec nejvyšší. Dalo by se přitom očekávat, že se to brzy promítne do cen koncových výrobků, jako jsou různé tabulky čokolády nebo čokoládové tyčinky. Kakao je v celé řadě výrobků, přičemž tentokrát je problém zesílen ještě tím, že podobně citelně zdražuje také cukr.
První společnosti, jako je Lindt nebo Hershey, již oznámily, že budou muset zdražit. Na českém trhu to však podle ekonoma Lukáše Kovandy může mít specifické projevy. Výrobci a prodejci totiž vědí, že už dnes jsou ceny cukrovinek vyšponované na maximum, a pokud by rostly ještě citelněji, zřejmě by to znamenalo prudký propad poptávky.
“Spotřebitelé i v Česku by proto při nákupu čokoládových cukrovinek měli dbát zvýšené pozornosti. Jejich výrobci totiž mohou přistoupit na strategii nenápadného zmenšení objemu balení při zachování ceny, což je ovšem jen způsob, jak zákazníkovi navodit falešnou iluzi, že za stejné peníze dostává stále stejné množství cukrovinky,” uvedl ve své analýze Kovanda.
Připravte se na šizení
Je přitom vyzkoušeno, že zmenšování balení zákazníky zase tolik netrápí. Někteří si toho nevšimnou a další si nespočítají, jak moc byli reálně obráni. Nejde ovšem o nic jiného než pokoutné a prudké zdražení. Pokud se například tabulka čokolády zmenší ze 100 na 80 gramů, znamená to dvacetiprocentní zdražení.
Čtěte také: Velký obchodní řetězec dělal v Česku hrozné věci. To by si jinde nedovolil. Hrozí mu likvidační pokuta
Je možné, že první projevy zmenšování balení a zdražování přijdou již před vánoční sezónou. Tehdy totiž lidé nakupují nejvíce cukrovinek za celý rok a v žádném případě si je nechtějí odepřít. Pro prodejce tak může jít o strategii, jak touto cestou zákazníky na vyšší ceny či menší balení navyknout. Naplno to ale vypukne až v roce 2024, kdy se definitivně doprodají současné skladové zásoby.
Foto: Shutterstock