Představte si dobu, kdy by byla všechna auta nahrazena elektrickými vozidly. Pro mnohé je to utopický sen, pro jiné naopak apokalyptický obraz budoucnosti. Co když se tak stane ne proto, že by se to lidem líbilo, ale protože politici zvýšili daně za používání spalovacích motorů do takové míry, že lidé jednoduše nebudou mít jinou možnost?
Daň z najetých kilometrů
Dánsko nás v tomto případě vede. Návrh zákona, který uvaluje daně na počet ujetých kilometrů, vyvolal rozhořčení a protesty. Stovky kamionů zablokovaly centrum Kodaně. Ale politici a aktivisté se nezdají být zaskočeni. Záměr je jasný. Vytlačit spalovací motory na vedlejší kolej prostřednictvím nových daní.
Kolaps nebo záchrana?
Sazby daně budou drakonicky vysoké pro nákladní vozy s dieselovými a benzínovými motory. Úmysl je jasný. Přinutit dopravní společnosti, aby vyměnily svá stávající vozidla za elektrické nákladní vozy bez emisí. Kritici toto označují za absurdní. Elektrická nákladní vozidla jsou v současnosti mnohem dražší a nejsou dostatečně vyvinutá pro dálkovou přepravu.
Případ osobních aut, trh versus politika
U osobních vozidel situace není o moc lepší. Zatímco je všeobecně přijímáno, že elektromobily jsou ekologičtější, jejich dojezd, čas nabíjení a vyšší pořizovací náklady zůstávají hlavními překážkami pro mnoho motoristů. A tak, ačkoliv technologie je zde již delší dobu, nedošlo k žádné elektrické revoluci.
Hlavní problém – násilné nutkání
Z historie víme, že technologické změny byly vždy vedeny trhem a nikoli donucením. Když automobily nahradily koně, nebylo to kvůli zákazu koní, ale proto, že technologie automobilů byla považována za lepší. Dnes se zdá, že se politici snaží zavádět změny vynucením, což je přístup, který nebyl dosud nikdy úspěšně uplatněn.
Nová éra elektromobility?
Pokud by byly elektromobily tak atraktivní a výhodné, jak tvrdí jejich zastánci, nebylo by třeba zasahovat do trhu a vykonávat násilné kroky k jejich prosazení. Je nevyhnutelné, že trh s elektromobily se vyvíjí, ale největším problémem je, že některé vlády se snaží urychlit tento proces prostřednictvím zdaňování spalovacích motorů.
Může se tedy zdát, že nás čeká doba, kdy budou elektromobily jedinou volbou. Pokud ale nedojde k zásadnímu technologickému pokroku, který by přesvědčil motoristy o jejich přednostech, může toto rozhodnutí vytvořit jen více nevole a odporu. Je tedy na místě otázka, zda takový přístup skutečně přispěje k cíli snížení emisí, nebo zda bude mít přesně opačný efekt.
Foto: Shutterstock, zdroje: Policy Exchange, The Guardian
Politika a realita jsou dvě rozdílné věci. Mlčící většina nebude mlčet navždy a nenechá si vzít individuální mobilitu, ať se to ekoteroristům líbí nebo ne. Co si vymýšlí politici a aktivisti je jedna věc, ale co se následně stane realitou je ve většině případů věc diametrálně odlišná. Můj názor je, že nakonec dojde i ke zrušení zákazu spalovacích motorů od roku 2035, nebo minimálně k jeho odložení. Co se děje někde v Dánsku není podstatné, politici jen zkouší, co si mohou dovolit a co už jim neprojde, navíc ani sebevětší politický ekofanatik nepřivede svou zemi k ekonomickému kolapsu a rozvratu, a radikální levice a anarchisti se naštěstí k moci nedostanou, ti se umí akorát lepit k silnici a blokovat dopravu. Zatím to nemá smysl hrotit, už jen vývoj kolem Euro7 ukazuje, že velkohubá prohlášení ekofanatických politiků a vlhké sny poťapaných ekoaktivistů ještě neznamenají, že se stanou realitou.
Náš současný establišment se rozvrat domácí ekonomiky již více než rok snaží.
Omyl. Budou držet hubu navždy. Submisivní telata forever. Je třeba se připravit na pekelný svět a jediným potěšením bude nakonec třepačka kotníky. Vy se nedíváte na všechny ty malomocné zombíky okolo sebe?
Pokut se vývoj posune na úroveň spalovacích motoru proč by ne ,ale pokut ne tak můžeme čekat totální válku a nepokoje .A při dnešních dluhach různých státu,pád ekonomiky do takový krize kdy nebudou peníze na nic ,pak už tady nic nezastaví destrukci světa, chaos násilí zabíjení.