Nadšení pro elektromobilitu je často tak obrovské, že pomíjí nejrůznější rizika této vývojové větve automobilismu. Aktuálně jezdí po světě elektromobilů stále relativně málo, a tak dochází i k malému množství problémů. Ty však není možné ignorovat a je zapotřebí si představit situaci, kdy bude elektromobilita dominantním způsobem osobní dopravy. Kromě toho, že to bude představovat obrovskou zátěž pro elektrickou síť, přičemž řešení jsou zatím spíše v plenkách, se objevují i komplikace ve vývoji samotných vozů.
Problém, který se nedaří najít
Obrovským bolehlavem všech zastánců elektromobility teď musí být především velmi oblíbený model Chevrolet Bolt EV, který se prodává zejména na americkém trhu. V Evropě je zastoupen méně, ovšem ve větší míře tu můžete narazit na model Opel Ampera, který je z něj odvozený. Celkem se těchto modelů po celém světě prodalo více než 140 tisíc tisíc.
Jenže se ukázalo, že Bolty mají závažnou vývojovou vadu, která může ohrozit jejich majitele i okolí. Už několik desítek těchto vozů totiž náhle vzplanulo, a to bez jakýchkoliv vnějších podnětů. Automobilka General Motors se pochopitelně hned dala do pátrání po problému, který by v takovém případě obvykle vyřešila svolávací akcí a patřičnou opravou.
Časovaná bomba v garáži
Ovšem tentokrát je komplikace zjevně hlubší a nesouvisí například jen s vadnou šarží akumulátorů. Náhlé vznícení se může týkat zřejmě kteréhokoliv Boltu, který sjel z výrobní linky. Automobilka GM již otevřeně přiznala, že neví, co vznícení způsobuje. Neumí tedy třeba jen jednoduše ve vozech vyměnit baterie.
Aktuálně došlo k dalšímu incidentu, který mohl mít fatální důsledky. Chevrolet Bolt EV majiteli v americké Georgii vzplál zaparkovaný v garáži. Majitele naštěstí včas upozornil požární alarm, a to ve chvíli, kdy se z garáže už valil dým. Přivolaní hasiči naštěstí požár rychle dostali pod kontrolu, ale fotografie ukazují, že vůz je jednoznačně na odpis. Baterie jsou navíc velmi hořlavé, a pokud je auto zaparkováno v garáži, může hravě vzplanout celý dům. General Motors proto jako jedno z opatření doporučuje parkovat Bolty výhradně venku. Kromě toho pak automobilka doporučuje dobíjet baterii jen do určité kapacity a zároveň jí nedovolit klesnout pod určitou hranici kapacity. Jenže to už se z používání vozu stává poměrně nepříjemná záležitost.
Foto: Cherokee County Fire and Emergency Services / Public Domain CC0, zdroje: Techcrunch, Greenbiz
auto které nesmí do garáže výborná vývojová větev mobility.
Vládcům EU to vůbec nevadí.Tyhle elektrokřápy budete mít povinně,nebo nebudete jezdit vůbec.V prví fázi vám zdražíme fosilní paliva na desetinásobek,emisní limity nastavíme na nesplnitelnou úroveň a ještě si rádi ten předražený elektrošrot budete kupovat.To,že my vládci nemáme ponětí o fyzikálních zákonech nevadí,ale my to tak chceme a tak to bude.
A ani nám nevadí,že kvůli dobývání kovů pro akumulátory totálně zničíme planetu také není pro nás směrodatné,ale plnit budete co my rozkážeme.
Pokud si lidé nechají kálet na hlavy, bude ještě hůř. Jediná možnost je provolit strany s programem vystoupení z EU, nebo alespoň referenda o tom.
Problém se jmenuje lithiová baterie a týká se to prakticky všech elektroshitů.