Dlouhá a napjatá jednání mezi Německem a Evropskou komisí vyvrcholila pozitivní zprávou pro příznivce spalovacích motorů. Od roku 2035 by měla být v Evropě možná výroba i prodej spalovacích motorů poháněných syntetickými, emisně neutrálními palivy.
Naděje pro syntetická paliva
Pokud existuje firma, která staví na této vizi, je to německý Porsche. Tento luxusní výrobce sportovních vozů se rozhodl pro radikální krok – stát se světovým lídrem ve výrobě syntetických paliv. Projekt realizuje v chilském Punta Arenas, kde postavil výrobní zařízení pro ePaliva, ekologickou alternativu k běžným palivům.
Jak funguje výroba ePaliv?
Výroba ePaliv zahrnuje použití plynu, vody a obnovitelné energie, jako je například solární nebo větrná energie. V první pilotní fázi výroby se počítá s cca 130 000 litry ročně, avšak cílem Porsche je do roku 2025 navýšit výrobu až na 55 milionů litrů ročně.
Vyvážený pohled do budoucna
Vlajková loď Porsche, model 911, je jen jedním z mnoha aut, které mohou těžit z rozvoje syntetických paliv. Očekává se, že toto palivo může poskytnout řešení pro 1,3 miliardy vozidel se spalovacími motory, které je třeba zachovat i po roce 2035.
Přestože někteří odborníci považují elektromobily za budoucnost dopravy, ne každý sdílí tento názor. Pokud se syntetická paliva ukážou jako úspěšná, může to znamenat záchranný prut pro výrobce tradičních automobilů.
Nákladná alternativa?
Ačkoli jsou nyní syntetická paliva dražší než jejich tradiční ekvivalenty, Porsche je přesvědčené, že s rostoucí poptávkou a výrobními kapacitami dojde k jejich postupnému zlevnění. Mohli bychom se tak dočkat čerpací stanice budoucnosti, kde budeme tankovat ePaliva Porsche. Stále ještě je před námi mnoho neznámých a překážek, ale jedno je jisté: Porsche usiluje o přebudování budoucnosti automobilového průmyslu.
Porsche v čele revoluce
Celkově se Porsche zaměřuje na dosažení CO2 neutrality do roku 2030 a otevřelo tak dveře pro technologickou revoluci. S více než 100 miliony dolarů investovaných do vývoje a výroby ePaliv, Porsche potvrzuje svou pozici jako inovátor a lídr v oblasti automobilového průmyslu.
Přestože stále ještě existují výzvy, je zřejmé, že Porsche se nezaleklo úsilí o udržitelnou budoucnost. A kdo ví, možná jednoho dne uvidíme “Benzín Porsche” na našich čerpacích stanicích, kde se klasické spalovací motory setkají s inovacemi 21. století. Bez ohledu na to, jak se vyvine situace, budeme sledovat, jak se bude děj následujících let odvíjet.
Foto: Shutterstock, zdroj: Faz.net, Euronews, CNNBusiness
Syntetická paliva jsou a budou drahá, navíc nebude dostatek energie na jejich výrobu. Ono totiž nemá moc smysl plácat elektřinu na výrobu syntetických paliv a vodíku, a tyto paliva následně použít pro pohon čehokoliv. Jednodušší je přece vzít rovnou elektřinu a tu používat pro pohon. Syntetická paliva budou pouze pro malosériová luxusní sportovní vozidla a vodík bude pouze pro část průmyslu, kde nelze nahradit spalování elektřinou. Osobní auta budou spíše pro bohatší vrstvy a zbytek nejchudší populace, která dnes jezdí ve vracích za 5000,-, bude nucen přesedlat na MHD. To už je dané, ale nás to nemusí nijak vzrušovat, neboť komu je dnes alespoň 30 let, tak si troufám tvrdit, že toto nebude muset řešit. Auto se spalovacím motorem vydrží bez problémů klidně 50 let a pokud si tedy koupím v roce 2035 nové auto a budu se o něj náležitě starat, bude mi patrně sloužit ještě v roce 2080. Na druhou stranu pokud dojde k evoluci baterií ve smyslu výrazného navýšení počtu dobíjecích cyklů ze současných 500 třeba na 3000, tak asi sotva bude chtít někdo zůstávat u spalovacího motoru. Pokud najedu 20tkm ročně s autem, které na jedno nabití ujede 400-500km, tak budu dejme tomu na 50 cyklech ročně, tedy baterie s 3000 cykly bude mít teoretickou životnost 60 let… V tom případě už asi nebude mít moc smysl provozovat auto se spalovacím motorem.
Celou dobu tvrdím a nejen já, dokonce už i někteří šéfové automobilek, že bruselský zákaz spalovacích motorů a protlačování elektromobility má jen jediný cíl, připravit většinu lidí o právo osobní mobility. Zkrátka Brusel chce vytlačit chudinu z evropských silnic a dálnic a uvázat ji na jedno místo, kde by byla pod elektronickou kontrolou, jako ovce v ohradě. Proto taky se už v médiích objevují články o konceptu 15 minutových měst. S ekologií to opravdu nemá společného vůbec nic. Jedná se jen prachobyčejné zavedení nové diktatury v celé EU pod vedením nikým nevolených bruselských elit s dosud nevídaným omezením lidských práv.
Syntetické paliva jsou fajn. Ale nikdy nebudou pro všechny. Jsou vyvinuté pro udržení úzkou skupinu řidičů, hlavně ” v té době historických ” sportovních vozů
https://www.youtube.com/watch?v=xcrHJ9g8acw&t=7s