V minulých dnech se na světlo světa dostaly znepokojující informace z nitra automobilového koncernu Volkswagen, který v Evropě dlouhá desetiletí platil za motor automobilismu. Pod jednu střechu se mu podařilo dostat významné automobilky, jako je Audi, Škoda, Porsche nebo Seat. Teď mu ovšem hrozí hodně rychlý ústup ze slávy. Respektive nehrozí, on už totiž započal.
Vozy nikdo nechce
Nepříjemná zjištění přinesl německý deník Handelsblatt. Podle něj teď v koncernu panuje významná nadprodukce, což znamená, že společnost vyrábí více vozů, než dokáže prodat. Zatím se to v mnoha ohledech nezdá, protože doznívá krize s nedostatkem některých dílů, a proto řada modelů stále není ihned k dostání.
Problém je však spíše v tom, že Volkswagen začal ve velkém přecházet na výrobu elektrických modelů. Přizpůsobil se tak evropským nařízením, která počítají s koncem spalovacích motorů k roku 2035. To se zdá být jako ještě poměrně vzdálený termín, ovšem konkurence je na tomto trhu obrovská, a tak se musely významné změny udělat už teď.
Volkswagen sice uvedl na trh poměrně pestrou paletu elektromobilů. Po určitém prvotním zájmu, který byl na řadě trhů vyvolán čerpáním dotací, však prodeje zažily nečekaně prudký útlum. Některé modely se prý už prakticky vůbec neprodávají.
Problémy má celá skupina primárních elektrických vozů ID, na kterých chce Volkswagen stavět svou budoucnost. Jde o vozidla ID.3, ID.4, ID.5 a ID.Buzz. O ně zákazníci ztratili zájem a prodej některých z nich spadl takřka na nulu.
Hodně silná konkurence
Do určité míry si to můžeme ilustrovat na modelu ID.3, který je z této řady tím nejprodávanějším. Tech se na evropských trzích zaregistrovalo 28 tisíc, přičemž výroba dosáhla 36 tisíc. Ovšem pouhý jeden výstřel jednoho z čínských konkurentů v podobě vozidla MG4, zajistil 23 tisíc registrací, a to jde o naprosto novou automobilku bez pořádné servisní sítě. A třeba modelu Y od amerického výrobce Tesla se prodalo více než sto tisíc kusů.
Sotva totiž Volkswagen nabídl alespoň trochu zajímavé elektrovozy, americká a čínská konkurence okamžitě zareagovala snížením cen, což vozidla od VW opět učinilo neatraktivními.
Zdá se tedy, že Evropská unie skutečně dokázala to, před čím mnozí varovali, když prudce tlačila dopředu elektromobilitu. Evropské automobilky jednoduše konkurenci ze zahraničí neustojí. Už jen proto, že najednou vzniklo mnoho nových značek, které se budou na evropském trhu prát s těmi stávajícími. Navíc mají v mnoha ohledech, zejména těch cenových, nepopiratelnou výhodu.
Foto: Shutterstock
To se dalo čekat. Ti chytřejší to předpovídali. Papaláši v Bruseli jsou hrobaři EU. A doplatíme na to všichni.
Trochu si tu pleteme příčinu a důsledek, že? Podívejte se prodej téměř výhradně spalovacích vozů Škodovky za posledních 5 let jak to letí dolů. Ale všichni zmanipulovaní Autoforem a podobnými žumpamy budou nadávat na EU.
Používejte raději rozum. Fanatismus lidí jako jste vy nás přivedl až na pokraj propasti.
Nejhorší je, že Vás NIC NEPŘESVĚDČÍ, ale stejně to zkusím přes článek “Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální” (https://www.autozive.cz/kolik-nabijecek-nahradi-benzinku/) – ti, co nechtějí číst, 12 stojanů = 600 nabíječek