Pro mnohé je obchodní řetězec Globus tím vůbec nejsympatičtějším na celém trhu. Svým pojetím se totiž ostatním tak trochu vymyká. Stále totiž staví na obřích až gigantických prodejnách, kde najdete úplně všechno, co si umíte představit, a to ve velkém množství. Nákupy v tomto řetězci jsou navíc příjemné a v mnoha ohledech je zde kladen důraz na kvalitu, ať už v podobě vlastního řeznictví nebo pekařství.
Tentokrát to bude opravdu mastné
Jenže pak je tu i jakýsi druhý Globus. Ten, který se snaží na všem maximálně vydělat a který si nebere žádné servítky, což potom dopadá na dodavatele a přeneseně i na zákazníky, kteří nenakoupí tak výhodně, jak by mohli.
Jak se teď ukázalo, Globus je ve velkém podezření, že dlouhodobě diskriminoval dodavatele. Oznámil to samotný Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který celou záležitost vyšetřuje a dle zákulisních informací to s obchodním řetězcem nevypadá vůbec dobře.
Jde tu o takzvané zneužití tržní síly, což na první pohled nikoho příliš nevzrušuje, ovšem v obchodním prostředí jde o zcela kritickou záležitost, která se zejména v posledních letech maximálně hlídá. Jinak by totiž hrozilo, že si tu obchodní řetězce budou dělat, co chtějí. Také proto jsou pro tyto případy připraveny až exemplární sankce. Podle některých propočtů by Globus mohl v případě toho, že se podezření potvrdí, zaplatit až 2,4 miliardy korun.
Není přesně známo, jak se měl Globus vůči dodavatelům provinit, ale zřejmě existují určité důkazy, že využíval své velikosti, aby dotlačil producenty dotlačil k takovým podmínkám, které on považoval za výhodné.
Samý průšvih
V případě Globusu navíc nejde o první pochybení. Už v roce 2017 tento obchodní řetězec od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže obdržel vysokou pokutu ve výši 183 milionů korun. Tehdy to bylo za to, že dodavatele v rámci své tržní síly nutil k využívání účetního systému Markant. Většina firem ho však vůbec nepotřebovala, ale musela za něj stejně platit. Globus se nakonec na základě rozhodnutí s dodavateli dohodl a platby za systém jim vrátil.
Nejde však o jedinou věc, která se kolem Globusu aktuálně řeší. Dlouhodobě je možná ještě větším problémem jeho přítomnost v Rusku, kde na rozdíl od mnoha jiných firem a obchodů stále nepřestal podnikat a podle všeho se k tomu ani nechystá. Z toho důvodu ho někteří zákazníci i v tuzemsku bojkotují, a to i proto, že ruské aktivity mají být řízeny právě z pražské centrály.
Foto: Shutterstock
Ať si říkají co chcou za mě je to vše lež a nic z toho není pravda.
Proč by nemohl podnikat v rusku!? Neprodává ani nenabízí zbraně tak vo vo GO!!!???
Globus je prostě nejlepší obchod, pořád fungující jako rodinná firma. Byl u nás první a od té doby vcelku jinam nechodím. Určitě není dokonalý, ale je tam citelný klid a pohoda, na rozdíl od jiných. Heslo “U nás je svět ještě v pořádku” musí zákonitě těžce žrát všechny Tesko, Carefour, Meinl, Kaufland, atp. …mily. A na mém názoru nic nezmění žádní pisálci ani jiní bruseloalpinisté. Celý vylhaný kovid jsem tam chodil bez hadru na ksichtě a … pohoda. Chudáci ovce, co na mě vždycky s vražedným pohledem čučeli a přitom se dusili. 🙂