Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod dospěl po dlouhém vyšetřování k závěru ve věci často skloňované loňské kauzy, kdy pilot Boeingu 737 společnosti Smartwings absolvoval téměř celou cestu z Řecka na pražskou Ruzyni na jeden motor. Minul přitom několik letišť, na kterých měl podle předpisů přistát.
Zkušený pilot a série chyb
Společnost Smartwings ze závěrů vyšetřování nevychází vůbec dobře. Úřad při zkoumání inkriminovaného letu z 22. srpna loňského roku zjistil, že pilot nechyboval jen jednou, ale porušil rovnou 21 bezpečnostních pravidel.
Závěrečná zpráva si nebere servítky a vyjmenovává jeden přešlap za druhým. Jde například o neadekvátní komunikaci s řízením letového provozu, ostatními členy posádky i cestujícími, jednání v rozporu s předpisy, provozními příručkami letounu i společnosti nebo jednoznačně chybné rozhodnutí pokračovat v letu do Prahy pouze s jedním funkčním motorem.
Dalo by se tak říct, že kapitán letadla udělal špatně prakticky vše, co šlo. Jenže pokud by někdo usuzoval, že šlo o nováčka v pilotní kabině, byl by na omylu. Kapitán Pavel Veselý je jedním z nejzkušenějších pilotů společnosti Smartwings a v době, kdy letěl přes půl Evropy na jeden motor, plnil v této firmě dokonce roli hlavního pilota, respektive letového ředitele.
Obvinění na adresu Pavla Veselého jsou přitom skutečně zásadního charakteru a dokládají, že s jeho počínáním nesouhlasil ani druhý pilot. “Ignoroval oprávněný požadavek F/O (druhého pilota – pozn. red.) na urychlené snížení letové hladiny z důvodu klesající rychlosti letounu po vysazení pohonné jednotky, a ve výsledku tak zapříčinil gradování stresu v posádce,” uvádí zpráva.
Pilot o sobě nepochybuje
Veselý nicméně chybu neuznává a dále si trvá na svém, že se zachoval správně. „Jsem přesvědčen, že moje bohatá letová praxe je dostatečně velká, abych dokázal zhodnotit všechna rizika spojená s rozhodovacím procesem,“ uvedl dle protokolu.
I tato sveřepost Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých vedla k tomu, že Smartwings doporučil, aby svého zaměstnance poslala k psychologovi. “ÚZPLN doporučuje společnosti Smartwings na základě provedení letu a přetrvávajícího přesvědčení PIC (velícího pilota – pozn. red.), že jeho výsledný rozhodovací proces byl proveden správně, provést u PIC psychologické vyšetření v Ústavu leteckého zdravotnictví,“ uvádí zpráva.
Společnost Smartwings se svého pilota nejprve zastávala, ale ještě loni ho odvolala z funkce letového ředitele. Nicméně jako kapitán letadla pokračuje dále. “K návratu do funkce velitele dopravních letadel musel dotyčný kapitán projít přezkoušením. Splnil tak požadavky úřadů a všechny zákonné podmínky pro výkon této funkce,“ vysvětlila pro Lidové noviny mluvčí Smartwings, Vladimíra Dufková.
Smartwings aktuálně žádá od státu záruky za bankovní úvěr, který by společnosti zajistil další fungování. Aerolinka na garanci nejprve neměla nárok, ovšem zdá se, že nakonec ji získá.
Foto: Freepik